Op het platteland door een haan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen hadden knechten en meiden en die werden als eerste gewekt door een haan en zij wekten dan de rest van het huis.

Maar de klok bestaat al heel lang hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door slaven. en daarvoor door het licht ;) misschien wel kleine kinderen net zoals nu vaak gebeurt haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroeger hadden de mensen ook een heel ander ritme, ze stonden op als het licht werd en niet lang nadat het donker werd gingen ze naar bed

iedereen leefde volgens dat ritme dus een wekker was eigenlijk niet nodig, NU wil iemand graag om 5:30 uur zijn bed uit om de files voor te zijn

Ik zal de laatste zijn die zegt dat het leven toen makkelijker was want veel dingen waren juist erg zwaar, alles ging echter wel langzamer en met minder tijdsdruk
amigo
13 jaar geleden
door een dier wat ik liever in een pan zie en hoe meer een haan zijn best deed , hoe eerder hij daar belandde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed lezen valt niet altijd mee sibbe
Porder
Een `porder` was vroeger iemand die, voor de komst van wekkers, 's morgens langs de deuren ging om mensen te wekken. Dit gebeurde meestal doordat de porder met zijn stok op de deur of tegen het slaapkamerraam tikte (porde). Met name in de steden kon men in vroeger tijden veel porders vinden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hoeven pas "optijd" op te staan sinds de wekker is uitgevonden ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In grote steden had het stadsbestuur soms mannen in dienst die 's morgens vroeg met een ratel door de straten gingen. Die ratels maakten veel herrie waardoor de mensen gewekt werden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de muezzin op een minaret.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze gingen ook eerder naar bed, waardoor ze minder neiging zullen hebben gehad tot uitslapen. Er viel 's avonds minder te doen zonder elektriciteit. De mensen die lichamelijke arbeid deden waren ook wel moe als het donker werd. Ik denk dat je ritme zich ook aanpast aan het licht en donker. Maar dat is ook wel een goede vraag om eens te stellen! Ga je automatisch naar het licht en donker leven, als je geen klok hebt en gaat slapen als het donker is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een gegeven moment wordt het lichter en dan wordt je wel wakker.