Waaraan moet een enquête voldoen om representatief te zijn?

Ik weet er genoeg van om meer dan eens te doorzien hoe er met de resultaten van vragenlijsten gelogen kan worden maar wat zijn de belangrijkste criteria, in begrijpelijk Nederlands, voor een goeie enquête?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Zorg voor een voldoende grote groep deelnemers.
Zorg dat er niet te gemiddeld antwoord kan worden gegeven. Dus niet schalen van 1 tot 5, waarbij mensen vooral 3 zullen kiezen, maar bijvoorbeeld van 1-4 of van 1-6.
Probeer vragen terug te laten komen in andere bewoordingen.
Als je online enquêteert is het slim om ergens een controlevraag te plaatsen als 'vink hier ter controle antwoord x aan' (zo sluit je in elk geval deels mensen uit die alle 1e vakjes aanvinken bijvoorbeeld).

Hier staat ook een prima uitleg, professioneel: http://www.moaweb.nl/bibliotheek/digitaal-woordenboek/v/vragenlijst

En dan nog... Denk aan de woorden van Churchill: Er zijn drie soorten leugens: leugens, grove leugens en statistiek.
In zekere zin gaat dat ook voor enquêtes op: door vraagstelling, selectie van de groep ondervraagden enzovoorts kun je de uitslagen inderdaad flink manipuleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het beste zou zijn, dat de antwoorden maar op één manier geïnterpreteerd kunnen worden, dus de vrageb zo stellen dat er slechts een eenduidig antwoord op mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is belangrijk dat de resultaten verwerkt kunnen worden. En dat kan door of meerkeuze vragen te maken of ja/nee vragen of op een schaal van 1/10 bijvoorbeeld. Verder is het belangrijk om met brede vragen te beginnen en dan steeds specifiekere vragen te stellen. Eb zorg dat het er netjes uitziet door gebruik van enquete maker software bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er spelen meerdere zaken:
1. de steekproef moet Representatief zijn,
2. de steekproef moet a select zijn
3. de vragen moeten 'juist of eenduidig' zijn.

#1 is het moeilijkste, te moeilijk om hier uit te leggen, ik
moet volstaan met te zeggen, dat de steekproef een afspiegeling van de maatschappij moet zijn en op alle relevante aspecten. Bovendien moet de steekproef de juiste grootte hebben.

# 2 is ook moeilijk, het kiezen van van degenen die mee gaan doen in de steekproef. Hangt samen met # 1. Zo kun je niet zeggen, neem op de dam iedere 10-de passant, want dat levert zeker geen representatieve steekproef op

#3 is relatief eenvoudig, belangrijk is, 'hou het simpel'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijkheid, netheid en een juist gekozen lettertype.