Hebben getallen echte betekenis?

Bijvoorbeeld nummer 18 of anders nummers

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Amadea
7 jaar geleden
Nee. Alleen symbolisch, en wellicht ook spiritueel (als je daar waarde aan hecht).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je houdt van getallen, cijfers, wiskunde en dat gemixt met spirituele/religieuze concepten, kijk dan de film "Pi" van Darren Aronofsky (en ook al zijn andere werk als je houdt van compleet gestoorde films).

Antwoorden (1)

Je stelt deze vraag in de categorie "Wetenschap". Ik neem daarom aan dat je een wetenschappelijk antwoord wil (en niet een spiritueel)

In dat geval :

Ja ze geven een aantal aan. Wanneer je b.v. één appel hebt kun je dat aangeven met het cijfer "1". (1 appel)
Met het cijfer "2" geef je het aantal twee aan. Met "3" het aantal drie, enzovoort...

Heb je tóch een spiritueel antwoord nodig, dan is het een kwestie van geloof. Maar het geloof dat cijfers betekenissen hebben is al heel oud. Zelfs de oude Egyptenaren en in de Joodse traditie kennen al een voorspellende waarde toe aan numerologie.
Amadea
7 jaar geleden
Maar wat is een antwoord op de vraag in het kader van Sociale wetenschap? Dat 18 mensen een betere groep is dan 12 mensen?
kierkegaard47
7 jaar geleden
Nou,... stel bv. dat je in het kader van sociale wetenschap wilt beschrijven dat een minderheid een andere geaardheid heeft, bv. homoseksueel is. Dan is het wel erg handig om met behulp van getallen uitte kunnen drukken hoe groot die minderheid dan precies is. In dat geval ontlenen de gebruikte getallen een deel van hun betekenis weliswaar aan de context maar intrinsiek betekenisloos zijn ze niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ In ieder geval heeft het getal 12 een mooiere betekenis dan het getal 18
https://www.heinpragt.com/symbols/getallen1.php Voor als je een spiritueel antwoord wil:
http://angel-wings.nl/spiritueel/1111/2015/02/dubbele-getallen-en-hun-betekenis/