Strikt genomen betekent kwetsen ook "beschadigen" of "verwonden", en dat is meestal goed te zien.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar over gekwetste gevoelens:
Het verschilt van persoon tot persoon hoe dat tot uitdrukking komt. Bij de één merk je helemaal niets, de ander barst in huilen uit.
Als je wilt weten of iemand zich gekwestst voelt, zul je met hem/haar moeten praten.
13 jaar geleden
Je kunt vaak wel merken dat iemand gekwetst is, door middel van gezichtsuitdrukkingen, de manier waarop die persoon kijkt of doet. Als ik me gekwetst voel, wordt ik stil en kijk ik naar de grond. Ieder mens doet iets anders als hij/zij gekwetst is en daar kun je het misschien ook aan zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lichaamstaal is heel persoonlijk en kan heel anders zijn dan de spreektaal die iemand voert op een bepaald moment dat diegene zich gekwetst voelt en dit niet zegt.

Dit is vooral het geval wanneer diegene zich gekwetst voelt door woorden. Gebalde vuisten, gefronst gezicht, ogen die vuur schieten, terwijl diegene gewoon rustig praat. Misschien iets gejaagder maar niet schreeuwend.
Het zijn vaak de handen die spanning verraden. Iemand die zijn/haar handen krachtig in elkaar klemt, geeft daarmee duidelijk aan dat hij in spanning verkeert, wat hij ook zegt.
Iemand die zijn schouders laat hangen, het hoofd laat zakken, zijn armen slap naast zijn lichaam laat hangen,
zich kleiner maakt, voelt zich vaak gekwetst en geeft hiermee aan; 'ik wil niet meer, ik geef het op' Vaak heeft diegene ook een droeve trek op het gezicht.
Je ziet het ook vaak wanneer iemand op zijn tanden bijt en gekunsteld lacht of de lippen smal maakt om een pruilmondje te vermijden.
Ik persoonlijk kijk altijd naar iemands ogen en hierin kan je heel veel te weten komen over iemand. Een open heldere blik is voor mij een teken dat diegene over het algemeen goed in zijn vel steekt en zich open opstelt.
Zijn de ogen omfloerst en dwalen af dan verbergt diegene vaak wat en is zijn/haar gevoel niet open naar jou toe.
Dit is echter een gevoel en dat kan je niet aanleren.
Tranen hoeft niet altijd een bewijs van gekwetst zijn te zijn, dit kan ook woede en onmacht zijn en dit hoeft niet altijd te zijn omdat men gekwetst is.
13 jaar geleden
Aan zijn/haar houding/gezicht/uitstraling.