Waardoor werkt koper juist anti bacterieel?

De mrsa bacterie blijkt binnen 10 minuten te sterven. Maar waardoor is juist koper zo slecht voor bacteriën?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
3.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Koper jaagt ook veel insecten weg .

Het beste antwoord

Koper geeft in water heel veel ionen af. Die koperionen hebben een elektrische lading; weliswaar een heel kleine, maar per bacterie gaat het nog steeds om miljoenen van die ionen. De bacterie kan dus geladen raken waar het ding niet tegen kan; de 'huid' raakt beschadigd en de bacterie legt het loodje. Wat daarnaast een rol speelt is dat koper (een zwaar metaal) giftig is -- het grijpt in op de stofwisseling van bacterien.

Een nog beter effect krijg je trouwens met zilver; al super weinig zilver (een munt in een glas geeft al voldoende af) is bacteriedodend. Nog sterker is het effect van zeer fijn verdeeld zilver, zogeheten katadynzilver waar vroeger het water in Bad Boekelo mee gezuiverd werd (en misschien nog steeds wel gebruikt wordt). Dit katadyn effect is ontdekt door de Duitse fysicus Krause. Bron 1 betreft de 3e uitgave uit 1941. Bron 2 verwijst naar bron 1 en bevestigt de daar gestelde bevindingen.