De V staat voor 'vitesse' en dat is weer het Franse woord voor snelheid.
10 jaar geleden
Die V staat voor Velocity (engels)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze klopt inderdaad beter!
kierkegaard47
10 jaar geleden
Nou, eigenlijk niet helemaal precies. Het is oorspronkelijk een afkorting van 'velocitas', latijn voor snelheid. Maar dat is natuurlijk in feite ook waar het engelse 'velocity' van afgeleid is.
De V staat voor het latijnse voor voor snelheid, en voor het franse Vitesse, en voor het engelse Velocity, en voor het nederlandse Vaart.
Reddie
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dat valt te bedenken. Maar de vraag is waar de letter vandaan komt.
Reddie
10 jaar geleden
@Amadea, ik ben niet zo goed in latijn. Maar als zowel frans als engels vergelijkbare woorden hebben met een v, dan zal het in het latijn ook wel met een v zijn.
Amadea
10 jaar geleden
Het staat al als reactie bij het vorige antwoord. Die persoon had beter een antwoord kunnen geven met die informatie...
kierkegaard47
10 jaar geleden
Och, ik vond het eigenlijk niet een nieuw antwoord waard. Of je nou zegt dat het van het engelse 'velocity' komt of van het latijn 'velocitas', het is in feite hetzelfde woord voor mijn gevoel, en daarom vond ik dat antwoord in essentie ook correct. Het was meer een 'even de puntjes op de i' - reactie van mijn kant. En och, als we de vraag LETTERLIJK nemen is het antwoord natuurlijk gewoon: "ja. Het is een afkorting". dus dan zijn we klaar, of het nou uit het frans. latijn of welke andere taal dan ook komt:) Overigens heb ik deze informatie omdat ik het gewoon in mijn natuurkundeboek op de middelbare school gelezen heb. Maar ik kan eigenlijk helemaal niet zo snel info op het web vinden wie nou precies de eerste was die het symbool 'v' voor snelheid in vergelijkingen gebruikte . Overigens lijkt het me nog steeds de meest waarschijnlijk verklaring: op het moment dat dynamica 'in' was (laten we zeggen rond de tijd van newton), werden zulke verhandelingen overwegend in het latijn geschreven ...
Amadea
10 jaar geleden
Het is overduidelijk dat "Beste antwoord" naar Kierkegaard moet!
Van staat voor velocity
Autocorrect. .. Van moet zijn V
Toegevoegd op 24 oktober 2018 02:01: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oja
5 jaar geleden
De v moet wel een kleine letter zijn voor velocity. De grote V staat voor veel (Volume, Potentiaalverschil, Spanning, enz.), maar net niet voor snelheid..