is de informatiesignaal bij modulatie ook een em-straling?

Bij het maken van een radiosignaal worden tijdens de modulatie een informatiesignaal gecomineerd met een draaggolf. Wat is de status van die informatiesignaal en hoe gaat hun combinatie in zijn werk?

erotisi
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan aan mij liggen, maar de toelichting past niet echt bij de vraag.
In de toelichting gaat het om de modulatie en type signaal.
Maar gaat de vraag over modulatie en hoe het werkt of over straling.

Het beste antwoord

Radiosignalen zijn vormen van straling, maar onschuldige straling, vergelijkbaar met licht.
Modulatie veranderd niets aan of het wel of niet straling is.
Ook geluidsignalen kun je moduleren, maar dat is geen signaal op de basis van straling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
In wiki staat: 'Modulatie is het combineren van een informatiesignaal met een draaggolf met een hogere frequentie, zodat een signaal ontstaat met een frequentieband rondom van de frequentie van de draaggolf.'
Ik weet niet wat ze bedoelen met een informatiesignaal. Is dat ook een em-straling of is het eerder een soort geluid?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een informatiesignaal kan diverse vormen aan nemen. Maar in deze zin betekent het trilling, dus verandering. En je kunt diverse zaken laten veranderen. Voorbeelden zijn trillingen zoals een steen die je in het water gooit, dan krijg je golven. Geluid is een ook een trilling.
Je kunt via klop signalen informatie door gegeven.
Wat ik wil zeggen je kunt EM-straling zoals licht en radiogolven moduleren, maar ook geluid.

Andere antwoorden (1)

De draaggolf is de energiedrager.
Bij AM (Amplitude Modulatie) varieert de amplitude van de draaggolf al naargelang de spanning van het geluid.
Bij FM (Frequentie Modulatie) varieert de frequentie van de draaggolf al naargelang de spanning van het geluid.
Bij digitale radio is het volgens mij FM, 0 is een andere frequentie dan een 1.
Reddie
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
De draaggolf is inderdaad gewoon em-straling, net als licht, maar dan met véél lagere frequentie.
erotisi
9 jaar geleden
En is het informatiesignaal ook een em-straling?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gecombineerde signaal - draaggolf+informatiesignaal - is op zich nog geen em-straling, maar een elektrisch signaal. Pas door de zendantenne wordt het omgezet in em-straling. Omdat het in feite maar 1 signaal is, maken dus draaggolf+informatiesignaal samen het em-veld dat weer door ontvangstantennes weer kan worden omgezet in een elektrisch signaal. Het informatie signaal 'maakt dus deel uit' van de em-straling, anders zou het niet overkomen.