hoeveel straling mag je in een jaar oplopen?

ik maak mijn profielwerkstuk over straling en ik wil graag weten hoeveel straling een mens per jaar ongeveer mag oplopen. ik kan het namelijk nergens vinden. kan iemand mij helpen???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Voor mensen die in een radioactief gevaarlijke omgeving werken wordt meestal een bovengrens van 20 millisievert per jaar gehanteerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en hoeveel mogen mensen oplopen als ze er niet mee werken??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grappig uitgedrukt 'radioactief gevaarlijke omgeving'. Nochtans is het voor zij die in een 'radioactief veilige omgeving' werken ook 20 millisievert per jaar (of minder natuurlijk, want de werkgever mag dit steeds naar beneden aanpassen).
Wat versta je onder 'mogen'?

Wettelijk?

Voor beroepshalve blootgestelde personen is dit 20 millisievert per jaar.
Voor niet-beroepshalve blootgestelde personen is dit slechts 1 millisievert per jaar.

Let wel: de blootstelling aan natuurlijke activiteit telt hierin niet mee (anders zou die 1 millisievert per jaar nogal laag gekozen zijn!).

Toegevoegd na 11 uur:
Aanvulling: eigenlijk zijn bovenstaande waarden maximumlimieten die in geen enkele normale omstandigheid mogen overschreden worden. Enige uitzondering hierop is in een noodsituatie (bijvoorbeeld om iemands leven te redden) maar ook dan alleen onder bepaalde voorwaarden.

Maar zomaar stellen 'ik mag 20 mSv per jaar oplopen', mag ook niet. Naast deze limieten is er namelijk nog een andere belangrijk principe. Het Alara-principe. Alara staat voor "As Low As reasonably Achievable".

Dus eigenlijk is het correcte antwoord: je mag niet meer stralingsdosis oplopen dan strikt noodzakelijk en ook niet meer dan de wettelijke limieten.

3 zaken die je daar bij kunnen helpen:
1. Afstand houden tot de stralingsbron.
2. Afscherming voorzien.
3. De tijd van blootstelling beperken tot het minimum.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk eens in de BINAS (5e druk) tabel 27G. Hier staan de dosislimieten in millisievert per jaar. In deze tabel staan de dosislimieten voor:
- individuele leden van de bevolking
- beroepshalve, vanaf 18 jaar
- beroepsopleiding, vanaf 18 jaar
- beroepsopleiding, 16-18 jaar
Ook staat hier wat geldt voor zwangere vrouwen.

Ik neem deze tabel niet over omdat er voorin staat dat niets openbaar mag worden gemaakt zonder toestemming. Dus, kijk even in de BINAS.
Bronnen: