Hoe wordt het lichaam van iemand die omgekomen is bij een brand geborgen als het (groten)deels verwoest is door de vlammen en de rook?

Mijn vraag komt voort uit het drama dat vannacht plaatsvond in Leeuwarden. Is er een reële kans dat het slachtoffer nog gezien mag worden door ouders/verzorgers? En hoe ruimen ze het lichaam op zonder dat het uit elkaar valt? (klinkt misschien heel luguber, maar de kans dat het lichaam dan niet meer intact en met elkaar verbonden is lijkt me bijzonder groot)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het opruimen gaat ongeveer hetzelfde als wanneer iemand voor de trein is gesprongen. Als het lichaamiet meer aan elkaar zit dan zijn verschillende mensen bezig met van die grijpstokken de resten bij elkaar te zoeken en die gaan tijdens het zoeken in een plastic zak. Daarna kan een begrafenis plaatsvinden waarbij gewoon een kiste stoffelijke resten omhult. Identificatie is op het oog niet meer mogelijk. Dit wordt gedaan aan de hand van sieraden kleding etc. Om de waarschijnlijkheid van een identiteit vast te stellen. Als dat ook niet lukt kan dat aan de hand van DNA onderzoeker door gebitsgegevens te vergelijken met gegevens van de tandarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op voorhand worden altijd hoge resolutie foto's genomen (in beide vermelde gevallen hierboven) om toch te pogen de houding van de persoon e.d. ook heel gedetailleerd op te slaan voor het geval er ook sprake zou zijn van een eigenlijk (versus oneigenlijk) misdrijf. Ook kijkt men of er versmeltingen zijn of restanten van juwelen en vooral trouwring maar ook bril of kledijsubstanties of zaken die in de zakken van de overledene zaten. Als het kan, wordt na een brand een grotere doos genomen waarin het verkoolde lichaam op haar geheel wordt in geplaatst. Dit soort lichamen zijn de eerste malen redelijk gruwelijk om aan te zien, dus het wordt niet altijd aan de familie getoond omdat de meeste mensen beter wegkunnen met een positief eindbeeld van hun geliefde kennis of familielid.