Waarom leefde de VS na de WOI in isolatie?

Waarom wilden ze na de WOI zich zo min mogelijk met Europa bemoeien? Wat dacht de twee grote politie partijen hiervan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De isolatiepolitiek van de VS ontstaat lang voor WOI. De VS isoleerde zich in 1823, toen James Monroe (5e president VS) in de Monroe-doctrine zei: Als Europa ons met rust laat, laten wij hen ook met rust. Zo probeerde hij Europa uit de VS te houden, en alle kolonies en grondstoffen op het Amerikaanse continent voor zichzelf te houden. Daarom leeft de VS vanaf dan nogal op zichzelf. In WOI ontstaat er echter een economisch interessante situatie in Europa. Iedereen heeft schulden door de oorlogsschade... Behalve de VS. De VS gaan aan de Duitsers en aan de geallieerden geld lenen, die ze daarna met rente terugkrijgen. Daarom treden de VS even buiten hun isolatiepolitiek. Maar na de oorlog wilt het parlement terug isolatiepolitiek gaan voeren. Dus treden zij onder andere niet toe tot de VN en leven zij weer op zichzelf.

Toegevoegd na 49 seconden:
Uiteraard bedoel ik met de VN de volkenbond, dit is later uitgegroeid tot de VN
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Toch voor de zekerheid even in mn geschiedenis boek gekeken. Als het om economie gaat zal het de reden zijn dat als het ene land (europa) problemen had met de economie het amerika mee zou trekken in de val.
Ze hadden ook een volkerenbond opgericht, maar ze zijn hier zelf geen lid van geworden. Het doel van die volkerenbond was om vrede te behouden, maar de grootste machten duitsland en rusland werden geen lid van deze bond.