Is er een wetenschappeljke verklaring voor een blauwe ondergrond (hocky, tafeltennis, biljart) ipv groen?

Men hoort vaak dat dit aangenamer is voor tv kijkers maar is er een wetenschappelijke verklaring?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Hockey op blauw?

Antwoorden (2)

Dat hangt er van af wat je wetenschappelijk noemt.
Bio"logisch" gezien betekent groen = natuur = rust = veilig.
Blauw = lucht = water = vakantie.
Rood = vuur = alarm = opwinding = wegwezen.
Het zijn natuurlijke associaties, en het schept verwarring om daar tegen in te gaan.

Toegevoegd na 6 uur:
Het gaat hierbij niet om de contrasten, maar om de achtergrondkleur. Een groene tennisbal op een knalrode baan geeft een goed contrast, maar een rode baan schreeuwt om alarm.
Vraagsteller noemt al "aangenamer voor kijkers". Meer wetenschap is hier niet voor nodig. (Tenzij je een enquete wetenschap noemt, natuurlijk.)
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is geen verklaring en niet wetenschappelijk.
Onderzoek heeft uitgewezen dat een oranje bal, op een blauwe ondergrond beter te volgen is met de ogen, daarom zie je steeds meer blauwe tafels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat komt omdat de kleuren complementair zijn.
Evenals geel en paars en rood en groen.
De wetenschappelijke onderbouwing mis ik in je antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je gelijk in TegenXinnig.