Tot hoeveel graden is een thermoskan bestendig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
glas

Het beste antwoord

Een thermoskan (TK) wordt uit verschillende materialen gemaakt. Daarbij kan het thermogedeelte uit dubbelwandig glas of RVS gemaakt zijn. Glas kan tegen temperaturen van 500-800 gr. Het smelt bij 1300 - 1700 gr afhankelijk van de samenstelling.
De samenstelling van RVS begint te veranderen bij 400 à 500 gr, dus kan het tegen temperaturen van 300-400 gr.
Echter is de buitenkant en de afsluitdop van een TK meestal uit kunstroof gemaakt en die kunnen niet tegen hogere temperaturen dan 100-120 gr.
Dit is wat betreft de materialen. Daarnaast heb je nog te maken met de ontwerptemperatuur van de TK. Ook al kunnen de toegepaste materialen glas en RVS tegen relatief hoge temperaturen, dan wil dat nog niet zeggen dat de TK als gebruiksvoorwerp daarvoor ontworpen is. Voor normale drank (water, melk, etc.) wordt er rekening gehouden met maximale temperaturen van 100 gr. Daarboven kun je drinkbare vloeistoffen onder normale situatie niet verwarmen. Olie b.v. kun je op een gaspit wel tot 200 gr verwarmen voordat het gaat koken, maar ik neem aan dat je geen motorolie in je TK gaat bewaaren.
Je mag er van uitgaan dat een TK voor 100 gr ontworpen is en daar zou ik me dan ook maar aan houden. Proost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Kunstroof' ? :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, goed gevonden hè!!!

Andere antwoorden (3)

Er kan kokend water in, dus 100 graden celcius.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de meeste thermoskannen staat in de gebruiksaanwijzing dat je er geen vloeistoffen in moet doen warmer dan 75 graden. Er zitten veelal kunststof ringen en doppen bij die daar niet goed tegen kunnen.
AWM
14 jaar geleden
Als je een goede thermoskan hebt, niet de goedkoopste, is de binnenkant van boriumsilicaat glas. Deze glassoort is bestand tegen zeer hoge temperaturen, en zal niet springen als er in een keer kokend water in de thermoskan gegoten wordt.
Zou je het willen proberen met heet frituurvet 180C.(zeker niet aan te raden , maar als voorbeeld) Dan zal bij een normale thermoskan het glas in de binnenkant waarschijnlijk springen,en de buitenkant die vaak van plastic is , zal dan smelten.Dus houd het maar gewoon op 100C. voor de veiligheid.
Indien de binnenkant bestaat uit boriumsilicaat glas, zal dit niet gebeuren, vertrouwende dat de isolatie goed is, zodat de buitenkant niet word aangetast.