Een scalair (of: scalaire grootheid) heeft alleen een grootte, dit wil zeggen: een scalair is niet meer dan een getal. Bij een scalair is er gewoon geen sprake van een richting of een zin of een aangrijpingspunt.

Als je bijvoorbeeld zegt: "De temperatuur in dit lokaal bedraagt 23° C", zal niemand je vragen: "In welke richting?".

Temperatuur is dus een scalair.

Scalairen geven we weer met een getal.

2) Een vector heeft behalve een grootte ook nog een richting, een zin en een aangrijpingspunt.

Als je bijvoorbeeld zegt: "De snelheid van onze auto is 120 km/u", dan is het wel zinvol om te vragen: "In welke richting?", "In welke zin?".

Snelheid is dus een vector.
7 jaar geleden
kierkegaard47
7 jaar geleden
Hieraan wil ik toevoegen, dat puur wiskundig gezien een vector een setje van een vast aantal getallen is dat bij elkaar hoort. Je kùnt je daar er een richting bij voorstellen (het is een van de meest gangbare interpretaties in de natuurkunde, bijvoorbeeld), maar het hóeft niet. Maar meestal worden ze inderdaad zoals als hierboven beschreven ingevoerd, en leer je pas (veel) later een abstractere definitie.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Overigens een +.