Aardgas in Nederland zit ongeveer 3 tot 4 kilometer diep.
Aardgas wordt ook in de Noordzee gewonnen. Daar staan hele grote platformen waar ze de gas uit de bodem halen.
In Europa produceren alleen het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen meer gas dan Nederland.
In de wereld produceren slechts 7 landen meer gas dan Nederland.

Steenkool wordt in Nederland per bunkerschip aangevoerd via de zeehavens van Vlissingen, Rotterdam (EMO) en Amsterdam. Van daaruit wordt het via binnenvaartschepen, goederentreinen en transportbanden naar de kolencentrales gebracht.

Uit welke mijnen de steenkool precies vandaan komt is onbekend. In 2010 beloofde de energiebedrijven de herkomst van hun kolen bekend te maken onder het motto ‘Open kolendialoog’. De open kolendialoog moest er onder andere voor zorgen dat er gecontroleerd kan worden of de kolen uit mijnen/gebieden komen waar mensenrechten of milieuregels geschonden worden. Tot op heden heeft echter nog geen één van deze energiebedrijven bekend gemaakt waar haar steenkool vandaan komt.
fremar