Aardbeien is fruit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ als compensatie, stomme mensen hier :P
Aardbei (Fragaria) is een geslacht van bloeiende planten uit de rozenfamilie (Rosaceae), vooral bekend om zijn eetbare vruchten. Botanisch gezien is de aardbei een schijnvrucht. Er zijn meer dan twintig soorten en van de geteelde aardbei zijn er vele honderden rassen.

Dus hieruit kun je dus opmaken dat aarbeien fruit is.

Toegevoegd na 38 seconden:
ik bedoel natuurlijk:
Dus hieruit kun je opmaken dat aardbeien fruit is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
compensatie + goed antwoord
dat is fruit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groente is geproduceerd door een kruidachtige plant.
Fruit is geproduceerd door een houtachtige plant.
Tuinbouwkundig gezien is tomaat een groente : groeit op een kruidachtige plant.
Meloen is een groente: groeit op een kruidachtige plant.
Appel behoort tot de groep fruit, want groeit op een houtachtige plant.

Over deze voorgaande voorbeelden bestaat binnen de tuinbouwwereld geen discussie. Enige waar wel eens discussie over is, is de aardbei, alhoewel die strikt tuinbouwkundig gezien tot de groenten behoort, het is een kruidachtige plant.

M.v.g.

Mrboonen

Toegevoegd na 11 minuten:
even een aanvulling op mijn antwoord. hierboven was mijn antwoord tuinbouwkundig gezien. hieronder volgt de rest.

2. Plantkundig gezien kan ik het volgende zeggen :

Als u zegt tomaat is "fruit" zou het misschien beter te zijn te zeggen tomaat is een vrucht, omdat dit plantkundig wel klopt.

Een groente daarentegen kan zijn : een vrucht (tomaat, komkommer...) of een bloem (bloemkool, broccoli) of een blad (sla) of een stengel (asperge) of een knol (knolselder) of een schijnvrucht (AARDBEI) enz...

Fruit is altijd een vrucht of een schijnvrucht geproduceerd door een plant.

3. Ten slotte is er nog de indeling volgens de keuken :

Alles wat gegeten wordt als voorgerecht of hoofdschotel is groenten, alles wat gegeten wordt als dessert is fruit.

Dus voor aardbei is dit fruit, voor meloen echter : kan voorgerecht zijn, kan ook nagerecht zijn.

Besluit :
Tuinbouwkundig gezien is tomaat een groente
Plantkundig gezien is tomaat een vrucht
Volgens keukengebruik is tomaat een groente.

Toegevoegd na 12 minuten:
oeps het besluit over tomaten moest weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het geen voor of na gerecht is word het volgens de indeling van de keuken als een groente beschouwd ja :)
Culinair en tuinbouwkundig gezien bestaan er veel discussies over wat nou precies groente en wat fruit is.

Uitgaande van het culinaire, zijn aardbeien gewoon fruit.
Een tomaat is dan wel een vrucht van de tomatenplant maar wordt culinair gezien gerekend tot groente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja fruit Lekker ook en gezond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is fruit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kijk zelf naar de eigenschap van pitdrager of op een andere manier natuurlijk een nieuwe plant te kunnen vormen (bijvoorbeeld bollen en knollen). Volgens deze methode dus fruit.