Mijn biologie docent zegt dat druivensuiker C16 H12 O6is maar op internet zeggen ze C6 H12 O6 wie heeft er gelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

In theorie heeft internet gelijk zie de wikilink maar ik ben er van overtuigd dat je biologiedocent niet C16 heeft gezegd.
De verbinding die jij noemt is nl wel een hele vreemde omdat er zo veel te weinig H-atomen in het molecuul zitten
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker weten. eerst zei C6 maar de dagen daarna was het ineens C16... we moesten de fotosynthese uit ons hoofd leren... dus het werd vaak herhaalt

Andere antwoorden (2)

Internet heeft gelijk

Toegevoegd na 1 minuut:
Druivensuiker (dextrose) wordt ook wel glucose genoemd.

Toegevoegd na 7 minuten:
Misschien had je docent op dat moment een wat laag bloedsuikergehalte (dat is het glucosegehalte imn het bloed, dit moet pakweg 4-6 mmol /ml zijn, is dit lager dan pakweg 3.5 dan ben je minder helder en soms wat sjagerijnig.
Zit je hier nog een stukje onder dan heb je hypoglycemie.
Daarvan zal je docent op dat moment geen last gehad hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Monosachariden bevatten drie tot zes koolstofatomen. Glucose (druivensuiker of dextrose) bevat zes koolstofatomen en geen zestien.