Hoe komt het dat als je regelmatig sport je minder behoefte hebt aan zoetwaren en snacks?

Ik merk dat ik als ik met regelmaat (2-3 keer per week) sport (hardlopen, fietsen en klimmen) minder behoefte heb aan zoetwaren en snacks. Is dit verklaarbaar of is dit psychisch?

Weet jij het antwoord?

/2500

Spieren verbranden suiker om energie te leveren. Door te sporten hebben de spieren meer suiker nodig. Dit suiker halen ze uit het bloed. Als reactie op deze hogere vraag verhoogt het lichaam de bloedsuikerspiegel. De behoefte aan zoetigheid wordt bepaald door de bloedsuikerspiegel. Bij een lage bloedsuikerspiegel is er meer behoefte aan zoetigheid; bij een hoge bloedsuikerspiegel is er een lagere behoefte aan zoetigheid. Doordat het sporten de bloedsuikerspiegel verhoogt ontstaat er een lagere behoefte aan zoetigheid. Het is dus niet psychisch.

Bovendien geeft geraffineerde( pure) suiker(glucose) snèl, maart kòrt-durend effect / energie(vandaar dat sporters vaak suikerklontjes nemen), maar daarná vaak een tégengesteld effect. Bij regelmatig sporten haalt je lichaam de benodigde suiker uit de meer sámengestelde kool-hydraten met een langdúriger effect, waardoor de behoefte aan púre suiker minder wordt.

Het is niet regelmatig sporten die dit doet, maar de intentie en de duur van je sport. Als je gewoon gaat joggen (bijv. 5 km) zonder dat je een hoge hartslag krijgt, dan zul je integendeel eerder bijkomen en meer eten dan dat je verbruikt. Jij spreekt al van hardlopen, fietsen en klimmen. Dan weet je al dat je lichaam serieus begint te schudden als je langer loopt en zeker als je harder loopt na zoveel kilometer: je buik begint zich op te spannen en je onderste ledematen gaan, na hun koolhydraten verbruikt te hebben en na je eerste 20 minuten snelzweten, dan immers niet alleen je kalium uitgestoten hebben, maar zullen ook je vezels en vetten aangesproken worden voor je spierverbranding. Je zult geen last meer krijgen van zuren in je maag, maar bijv. je milt kan ook gaan steken als je té hevig gaat. Dat wijst erop dat je lichaam zich aan het zuiveren is en alle afvalstoffen versneld gaat uitstoten. Bij klimmen, gebeurt hetzelfde met je bovenste ledematen (schouders, armen, handen) en je hebt dus een zeer goede afwisseling waardoor heel je bloedsomloop zal verbeteren. Als ik de eerste maal meer dan 20 km kon lopen, of laat het ons eerder zo stellen als ik meer dan 2 uren kon sporten (want dat mag ook intens kuisen en dweilen zijn, veel zwaardere duursporten als een echt grote lente- of 'herfsthuiskuis' of intense verbouwing vind je niet snel en dat was de reden waarom ik naar duursport terugschakelde), dan gaat je lichaam bij terugkeren heel hevig reageren als het uitgedroogde lichaam plots zware vetten krijgt i.p.v. gemakkelijke in water oplosbare voedingsstoffen. Om die reden zendt je lichaam dan ook het signaal dat het daar niet direct behoefte aan heeft. Maar er is, zoals je vermoedde, ook een psychologische reden die veel belangrijker is voor alle mensen die willen 'vermageren' of 'gezonder eten': Als je zoveel sport doet, moet je de tijd thuis terug inhalen en een actief lichaam blijft actief: Je gaat zelf de melk halen in de kelder of berging zonder dat je echtgenote (of vader of moeder) moet zagen daartoe en je springt van het ene naar het ander en gaat dan nog dat en dat doen, zodat je je... niet (of minder) verveelt. En laat het nou vooral verveling zijn en voor televisie zitten die ons lichaam doet stilvallen en... de ideale start is om uw bevraagde zoetwaren en snacks in grote hoeveelheden te blijven opeten in de fictie dat je lichaam straks die reserves gaat nodig hebben terwijl de meesten dan gaan slapen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100