waarom kan je niet twee verschillende dieren niet met elkaar kruisen? wat houdt dat tegen?

Voorbeeld: hond met poes

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
5.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tijdens de evolutie is dat vaak genoeg gebeurd. Kapotte genen kunnen daar naar leiden, ook de soorten veranderen hierdoor. Na die verandering zullen de succesrijkste overleven. Zo is de enorme diversiteit op onze planeet ontstaan uit het het eerste leven, het pantoffeldiertje.

Antwoorden (4)

De reden kan fysiek zijn: de geslachtsorganen moeten maar net passen.
De paarrituelen verschillen: er is geen wederzijdse aantrekkingskracht.
En zelfs al zou het lukken, zoals bij een paard en een ezel bijvoorbeeld, dan zijn de nakomelingen onvruchtbaar.
Alles in de natuur is gericht op voortplanting, dus dit soort combinaties zijn niet wenselijk.
En bedenk dan dat ezel en paard veel gemeen hebben, zodat onder andere de draagtijd overeenkomt.
Zou je al dieren die niet op elkaar lijken kunnen kruisen, dan zouden er veel al voor of vlak na de geboorte overlijden.
En stel dat ze toch normaal geboren zouden worden, wat voor gedrag vertonen ze dan?
Juist het soorteigen gedrag zorgt dat een dier toegerust is voor het leven in zijn omgeving. Klopt dat gedrag niet meer, dan wordt ook hier de kans op voortplanting veel kleiner.
Rieneke1
9 jaar geleden
Je kunt juist wél twee verschillende dieren met elkaar kruisen.
Je bedoelt dat je verschillende dierFAMILIES niet met elkaar kunt kruisen.
Dat is heel simpel, omdat wat men een familie noemt, een diergroep is die niet met een andere familie kan kruisen.
Je redeneert dus juist verkeerdom.
Reddie
9 jaar geleden
Omdat, in het voorbeeld hond en kat, het DNA ( dat is het erfelijk materiaal ) te verschillend is. De lengte zal verschillen (DNA is in wezen een lange streng en bij voortplanting wordt de streng va een vrouwtje tegen de streng van een mannetje geplakt) en de plaatsen waar erfelijke eigenschappen zitten zullen anders zijn. DNA dat bijvoorbeeld de kleur van de ogen bepaald zal bij een kat op een andere plaats zitten als bij een hond. Als dat niet klopt wordt het een grote janboel en krijg je dus geen levensvatbare wezens.

Bij dieren die nog heel dicht bij elkaar staan werkt het wel. Paarden en ezels geven ijzersterke maar onvruchtbare muilezels. Tijgers en leeuwen geven hele grote lijgers en schapen en geiten geven volgense mij gapen, maar het kan ook een scheit zijn :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uit je voorbeeld neem ik aan dat je op twee verschillende diersoorten doelt. Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden is het belangrijk om te weten wat de definitie van een soort is.

Namelijk; twee organismen zijn van hetzelfde soort als deze in staat zijn op natuurlijke wijze vruchtbare nakomelingen voort te brengen.

Een kruising tussen twee verschillende soorten heet een hybride. Hierbij is een deel van de nakomelingen niet vruchtbaar, en een deel wel. In de natuur komen zulke kruisingen nooit voor. Hier draait namelijk alles om overleven en zijn onvruchtbare organismen zijn 'kansloos'. (Een uitzondering hierop zijn een aantal karperachtigen. Hier komen van nature wel hybride kruisingen voor. Dit komt waarschijnlijk doordat verschillende soorten in hetzelfde seizoen en water paren en hierbij allen sperma verspreiden.)

Een voorbeeld van hybride kruisingen:
- Leeuw (mannelijk) x Tijger (vrouwelijk) = Lijger (vruchtbaar)
- Tijger (mannelijk) x Leeuw (vrouwelijk) = Teeuw (onvruchtbaar)

Een kruising tussen twee verschillende diersoorten is dus wel degelijk mogelijk.
Wel is hierbij de randvoorwaarde dat beide diersoorten tot dezelfde familie behoren.

Kruisingen tussen twee verschillende diersoorten uit twee verschillende families is niet mogelijk. De chromosomen van beide organismen verschillen zo dat deze niet op elkaar passen en dus niet levensvatbaar zijn.