Hoe kan een kokosnoot ontkiemen als hij niet in de grond zit?

Als ik iets zaai moet ik er een beetje aarde over doen. De kokosnoten zijn echter zo groot dat ze niet met zand of aarde bedekt worden als ze onder de boom liggen. Hoe kunnen ze dan toch ontkiemen en wortel schieten Hoe lang duurt dat en als het gebeurt staan er dus heel veel potentiële kokospalmen op een kluitje. Hoe verspreidt de palm zich dan?

13 jaar geleden
in: Biologie
5.4K

Het beste antwoord

Een kokosnoot kan zowies met water wegspoelen en ergens anders weer aanspoelen. Dan zal de noot kiemen, waarbij aan de bovenkant een groeipunt komt. De onderkant komen wortels door de taaie bast. Deze wortels zetten zich vast in de bodem. Maar de bladpunt komt eerst.

Wij hebben een verse kokosnoot een keer geplant en dat duurde 6 weken voor de kiem er uit kwam.

Zie plaatje

Toegevoegd na 2 minuten:
De reden dat jij aarde over zaden doet, is om te zorgen dat de kiem & wortels niet te snel uitdrogen. Echter, grotere zaden (zoals avocado, mango, kokosnoot) hebben hier minder last van omdat ze veel groter zijn, en veel meer vocht & voeding opgeslagen hebben. Daarom is het compleet bedekken niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De kokosnoot hoeft niet persé onder de aarde om te ontkiemen. Sterker nog, hij gebruikt zijn eigen voeding om te ontkiemen. De kokosmelk is de voeding, niet persé de aarde. Als eenmaal de kiem gaat groeien, zal de noot zelf uitsterven en samensmelten met de aarde, waardoor de wortels zich kunnen hechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kokosnoten kunnen gewoon wegdrijven, en op die manier flinke afstanden afleggen. Zo kan de palm zich verspreiden.
Als de vrucht kiemt, komt de kiem door een van de kiemopeningen (die drie stippen) naar buiten, en al groeiend komt ie wel ergens grond tegen - of niet. Net zoals dat voor elk zaadje geldt: de kans dat er geen plant uit voortkomt is eigenlijk groter dan de kans dat het wel lukt. Daarom maken planten veel zaden aan ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aardappel kan zich ook ontkiemen als die niet in de grond zit, je kent het vast wel. Dus waarom zou een kokosnoot het niet kunnen?