Hoe ontstaat kleur?

Wit is alle kleuren
Zwart is geen kleur..
Maar hoe ontstaat de rest?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Kleur 'is' er gewoon.

Wit Licht bestaat uit een electromagnetische golf met zeer veel verschillende frequenties. Elke frequentie is een bepaalde kleur. Door bepaalde delen van het spectrum uit te filteren krijgen andere frequeties de overhand. Dit uitfilteren gebeurd bv in een planteblad, waar blauw en rood gebruikt worden bij fotosynthesie (Suikers maken). Daarom zijn planten groen: Het groene licht wordt vooral gereflecteerd. Zo kan je elk oppervlak herkennen aan zijn kleur & structuur.

In je ogen zitten zenuwcellen die gevoelig zijn voor licht. En dan wel voor een van de 3 primaire kleuren. Dus de balans tussen rood, groen en blauw licht dat op die cellen valt bepaald welke kleur je uiteindelijk waarneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Kleur is die frequentie van het licht dat teruggekaatst wordt als het op een oppervlakte valt... Dat is het en meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rest van de kleuren is een gedeelte van het licht: alleen het rode deel van het spectrum of alleen het blauwe, of een mengsel van verschillende kleuren.
Als er geen kleur wordt weerkaatst is het zwart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
EZZI,kleuren ontstaan niet,ze zijn er,het zijn pigmenten uit de natuur je hebt primaire kleuren (kleurencirkels) en van daar uit maak je andere kleuren, de secondaire kleuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwart is alle kleuren en wit niet.
Hierbij geeft het antwoord van xinix het best antwoord op je vraag. Als je echter wilt weten hoe kleuren samengesteld zijn, kijk dan naar de regenboog (of een plaatje hiervan) Je ziet dan dat het hele spctrum is opgebouwd uit 3 hoofdkleuren enwel Magenta Cyaan en Geel. Waar de kleuren in de regenboog elkaar raken zie je de invloed van het vermengen.
Als je de drie bovengenoemde kleuren zou mengen krijg je zwart.
Bij grafische reproductie worden z.g.n. full colour plaatjes samengesteld uit de drie hoofdkleuren + zwart voor de accenten.
Ook een duidelijk voorbeeld zijn de inktcassettes van een kleurenprinter, ook Magenta, Cyaan, Geel en Zwart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zonlicht bestaat uit verschillende frequenties en die vormen samen de kleur wit. Als je deze frequenties breekt (separeert) dan krijg je de hoofdkleuren waaruit het licht is opgebouwd. Het licht kun je "breken "met behulp van een prisma. Een regendruppel werkt ook als een prisma en zo ontaat de regenboog.
Ieder oppervlak absorbeert een gedeelte van het witte licht. Het deel wat teruggekaatst wordt ervaar (zie) je als gekleurd licht. Als een oppervlak al het licht absorbeert, wordt er geen licht teruggekaatst en dat ervaar je als zwart. Daar licht ook energie vertegenwoordigt is daarmee ook verklaard waarom zwarte voorwerpen "bloeddheet" zijn. Dat heeft de natuur weer even prachtig geregeld voor ons.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kleuren ontstaan is niet zo makkelijk uit te leggen. Wanneer licht ergens opvalt, wordt het gebroken en gedeeltelijk gereflecteerd.