Waarom hebben 'en profil' en 'en face' een Franse naam en 'driekwart' een Nederlandse?

Voor de standen van het hoofd heb je namen (zie afbeelding). Een portret recht van voren noem je: en face. Een portret van de zijkant noem je: en profil. Dat zijn Franse namen. Waarom noem je de stand tussen 'en profil' en 'en face' dan driekwart? (want dat is weer Nederlands)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (1)

Er is weldegelijk een Franse benaming voor de positie van drie-kwart, namelijk 'en trois quart'. Zie bijvoorbeeld: http://www.cultuurwijs.nl/nwc.rijksmuseumamsterdam/cultuurwijs.nl/i000449.html
Waarschijnlijk wordt hij in lesmethodes soms weggelaten omdat de Nederlandse term vaker gebruikt wordt dan de Franse en/of omdat de term in het Frans vrij moeilijk is.