Hoe komt het dat een apparaat van kunststof ongelijk verkleurd?

Ik heb al en zeer oude magnetron, die bij aankoop gewoon wit van kleur was. Nu heeft de deur, de buitenkant en de lijst om de deur een hele andere kleur, de ene veel geliger dan de ander. Ook de koelkast en de vaatwasser hebben dit. En die zijn niet eens zo oud.

Toegevoegd na 14 minuten:
Dat het door licht komt dat dacht ik wel, maar waarom zo'n sterke verkleuring? En soms al zo snel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!
Ik heb hetzelfde met een electrische citruspers. En die staat in het donker....

Het beste antwoord

Kunststof en kunststof is twee... niet elk deel van kunststof, zelfs niet van hetzelfde apparaat, is hetzelfde materiaal. Er worden andere eisen gesteld aan een deur van een oventje dan aan een deur van een koelkast, en de zijwanden zijn ook weer anders.
De verkleuring is door veroudering, en/of door verwarming, en/of door schoonmaakmiddelen, en/of door lichtwerking, en/of door inwerking van etenswaren (bijvoorbeeld citroensap), en/of door wat dan ook.

En omdat het zo verschillend is allemaal, krijg je een verschillende verkleuring.
itsme
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij komt dat hoe de zon erop schijnt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door fotolyse,
Fotolyse is een proces waar materialen worden aangetast waardoor ze van kleur veranderen. Dit gebeurt in jouw geval waarschijnlijk doordat licht op opsommige plekken veller schijner dan op andere plekken b.v. door schaduw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Gieterr,
Heb je al naar de reactie op mijn vraag gekeken? Daarmee strookt jouw antwoord niet. Ik had ook al verteld dat mijn apparatuur niet in de zon stond.