De kracht die ze op elkaar uitoefenen is heel erg klein omdat hun massa ook heel erg klein is (maar dan ook echt extreem klein). Het kleinste beetje weerstand heft de kracht al op en zorgt dus dat er geen versnelling is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voorwerpen oefenen geen (of niet voldoende) aantrekkingskracht op elkaar uit om de zwaartekracht te overwinnen.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De reden voor de vele minnen is dat je inje antwoord het over zwaartekracht en aantrekkingskracht hebt. En dat dithetzelfde is. Dus in je antwoord staat:

"Voorwerpen oefenen geen (of niet voldoende) zwaartekracht op elkaar uit om de zwaartekracht te overwinnen." En dat is natuurlijk onzin. Je wordt al genoeg gestraft, dus ik heb er maar geen min aan tioegevoegd. ;-)
Die voorwerpen 'willen' wel degelijk naar elkaar toe. Maar om te bewegen moet hier op aarde vrijwel altijd wrijving worden overwonnen. Die wrijvingskrachten (zelf die van slechts de lucht moleculen) zijn vele malen groter dan de hele zwakke aantrekkingskracht tussen die kleine voorwerpen.

Wanneer je de voorwerpen in gewichtloze toestand in de ruimte brengt en er werken verder geen krachten op, dan zullen de voorwerpen uiteindelijk weldegelijk naar elkaar toe 'vallen'
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar twee stukjes lucifer die je in een bord met water laat drijven en niet te ver van elkaar af legt, liggen een paar uur later tegen elkaar aan!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat heeft te maken met stoffen uit de lucifers die oplossen en de oppervlaktespanning van het water verminderen. Tussen de twee lucifer stukjes komen die stofjes van twee kanten en is de breking dubbel zoveel. Dan rondom de stukjes. Tussen de stukjes is dus minder oppervlaktespanning dan in de omgeving.
Hierdoor worden de stukjes tegen elkaar aangedrukt. Dit verschijnsel heeft dus niets met de onderlinge zwaartekracht te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Luchtwrijving is hier een slecht voorbeeld. De luchtwrijving neemt pas toe bij een snelheid ten opzochte van de lucht. Bij totale windstilte zullen de voorwerpen nog altijd naar elkaar toe bewegen, als er geen andere wrijvingskrachten in het spel zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@dryke
Toen ik dit schreef zat ik met vallende voorwerpen in gedachten. Maar je hebt natuurlijk gelijk. Het voorbeeld van de luchtweerstand is niet handig gekozen. :-( Maar afgezien van dat klopt mijn antwoord volgens mij wel. :-)