Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke wetenschappelijke verklaring is te geven voor de physieke reactie bij handoplegging?

Bij een handoplegging kunnen er verschillende physieke reactie's zijn, maar een ervan is er altijd, het is een soort vibratie in de borststreek, schouders nek en achterhoofd.
van heel weinig tot zeer intens.
Dit aangename gevoel duurt vaak uren, soms zelfs dagen lang,
Welk stofje of andere reactie kan hier verantwoordelijk voor zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooie vraag weer Ed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 voor je mooie vraag Ed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goeie vraag Ed, deze ga ik volgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik hoor zo vaak dat er voor alles een wetenschappelijke verklaring is, die zou ik ook nu graag willen krijgen.
Ik hoef niemand te overtuigen, ik hoef me ook niet te bewijzen, ik ben wie ik ben, maar wel erg nieuwsgierig naar meningen van anderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ed,is er bij iedereen bij wie handoplegging plaats vindt een al dan niet fysieke reactie?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja peter en voor mij is het een tastbaar, zichtbaar bewijs dat er iets gebeurt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als die er op dit moment was, dan was die allang een keer hier op GV als bron vermeld. Wat niet wil zeggen dat er geen te vinden zou zijn. Sommige dingen blijven onverklaarbaar tot het moment dat iemand Eureka roept.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
*fysiek
**reacties
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doordat het woord fysiek op twee manieren geschreven wordt, het ik het op google na gekeken en daar kwam ik ook physiek tegen, maar waarschijnlijk is dat de oude spelling?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ed,

Ik zou die reactie een gevolg noemen van het (opnieuw)
stromen van KI.
Ook wel Qi, Chi, Prana etc genoemd.. kortom.. levensenergie.
In de door jouw genoemde streek hebben veel mensen blokkades.. .. stijve nek/ schouders / schouderbladen en verkrampt borstgebied.

Er zijn veel manieren om die blokkades op te heffen. Handoplegging is er 1 van.

Door het opheffen van de blokkade kan energie weer stromen... velen ervaren dat als een vibratie, tinteling, warmte of gewoon een erg prettig gevoel dat vaak lang kan aanhouden. Zeker als de blokkade van lange duur is geweest is het verschil in stromen/ blokkade zo groot dat het mensen dagen opvalt. Tot het stromen zo vanzelfsprekend is geworden dat het niet echt meer opvalt.. Zoals mensen zich ook pas de blokkade realiseren als ze klachten krijgen als RSI/ hoofdpijn/ benauwdheid etc...

Helaas is het naar mijn weten wetenschappers nog niet gelukt die energie aan te tonen.

Toegevoegd na 8 minuten:
" Voor hen die weten, hoeft niets verklaard te worden. Voor hen die niet weten, is geen enkele verklaring afdoende." Matthew Manning -
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Je bent op zoek naar een fysieke verklaring van iets dat zich alleen tussen je oren afspeelt. Dat is een onmogelijke opgave. Als de verschijnselen ook maar enigszins meetbaar zouden zijn, dan kwam je misschien nog ergens. Maar ik vrees dat dit niet het geval is.
(Lees meer...)
AWM
15 jaar geleden
Energie, in combinatie, met de goede intentie, en liefde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen enkele wetenschappelijke verklaring, none whatsoever...

De gedachte is zeer wonderlijk... Ik zal je een voorbeeld geven... Je wist niet dat je een linkerhandchakra had, maar ik vraag je nu serieus te concentreren op je linkerhand en blijft kijken of voelen wat er gebeurt... Ik help met je mee, op afstand, om alles in goede banen te leiden... Als je genoeg energie stuurt naar je linkerhand, dan kun je wellicht voelen dat er iets gebeurt in die linkerhand... Dat is nu de ontwaking van je linkerhandchakra... En blijf nu bij dat gevoel en dan zal die gaan draaien... Eerst langzaam, maar allengs sneller en sneller... Je linkerhand zal daardoor wat zwaarder aanvoelen en groter in ervaring...

Je kunt dit ECHT zo voelen, als je dit werkelijk goed meedoet...

Dit komt door hetzelfde stofje, als waar jij naar vraagt... Wat het is weet ik niet, maar wel dat dit hetzelfde stofje is...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Mijn linkerhandchakra is zojuist ontwaakt. Maar mijn been slaapt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Xinix indien er een stofje aangemaakt wordt is het wetenschappelijk verklaarbaar, dit is van zeer grote waarde in de discussie over paranormale verschijnselen.
Er worden zoals gewoonlijk nog wel grapjes gemaakt, maar hier kunnen ze niet om heen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik verwacht dat is stofje heel veel weg heeft van slaapzand van Klaas Vaak... Het is geen stofje, Ed... Er is geen stofje, want als dat zo zou zijn, dan was iemand nu al heel rijk naar een andere planeet geëmigreerd... Zo simpel is dat niet, dat een EEN stofje verantwoordelijk voor is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn doel van deze vraag is nog even duister.
Wat erg belangrijk is, dat er een physieke reactie is, dus waarneembaar, bewijsbaar!
Begrijp je het nu?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja die reactie is er ook bij de ontwaking van draaiende linkerhandchakra... Het is je bewustzijn die dat doet... Je hersenen zijn een magnifiek instrument, het maakt groter wat in het brandpunt ligt... Snap je me nu?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zeker.
Oe.
Hoe wetenschappelijk wil je handopleggingsstofjes hebben? Mag wetensbeetjeschappelijk ook?

Mij valt – als tip, eerder dan als verklaring - wel de acupunctuur in. Achterhoofd-nek-schouders suggereert de blaas- en galblaasmeridiaan, twee sterke yang-meridianen die veel te maken hebben met het ‘westerse’ probleem van energieopkropping in het hoofd. De borstkas kan ik dan niet direct wisselen, maar goeie kans dat de neerstromende energie terug-omhoog circuleert door de yin-meridianen van (resp.) het water- en houtelement. De nier- en levermeridiaan eindigen beide op de borst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat uiteindelijk alles energie is.
Maar ik begrijp ook wel dat er nog wat wetenschappelijke hobbeltjes genomen moeten worden voordat we weten hoe dit allemaal precies zit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik mijn ogen heeft de wetenschap hier nog geen verklaring voor kunnen vinden. Dat wil niet zeggen dat die er niet is. Voor Newton was er ook geen wetenschappelijke verklaring voor het feit dat alles naar beneden valt. Soms moeten dingen nog ontdekt worden. Helaas is het zo dat men ten alle tijden denk alles al ontdekt te hebben en dat wat nog niet ontdekt is is dus wetenschappelijk niet te verklaren en daarmee paranormaal, wat voor de wetenschap gelijk is aan niet-verklaarbaar. En wetenschappelijk niet verklaarbaar is voor veel mensen gewoon niet waar.

Toegevoegd na 2 uur:
Het eerste woordje moet natuurlijk IN zijn ...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op dit moment zijn er geen wetenschappelijke verklaringen voor. Het probleem hierbij is dat deze effecten niet meetbaar zijn, en daarom niet heel serieus genomen worden door pure wetenschapofielen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat kan de wetenschap nooit beantwoorden, omdat ze te veel uitgaan van het stoffelijke gebeuren.
Er is zoveel meer.
De energie van een handoplegging is pure witte energie wat alles aan het licht brengt wat duister ziek en zwak is.
Het aangename gevoel is dat alles in het lichaam in balans wordt gebracht zoals het moet zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet het niet Ed. Net zoals dat we nog niet kunnen verklaren waarom onze nekharen soms overeind gaan staan.
Alhoewel ik denk dat dat komt omdat het lichaam in een bepaalde alarmtoestand komt. Een toestand van opperste waakzaamheid. Waarbij alles gevoeliger wordt.

Ik heb genoeg verklaringen Ed, alleen niet in de fysiologische wijze die de wetenschap hanteert.
Ik betwijfel ook of ze erachter kunnen komen. Want dit soort onderzoeken worden tot nu toe alleen nog maar gedaan in vergelijking met placebo. Dat is in mijn optiek een verkeerde vergelijking en tegenhanger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toch zou er best ergens een verklaring moeten zijn, wetenschappelijk bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, we denken verkeerd.
Waar doet deze ervaringen je aan denken. Als je verlieft bent, zijn die vlinders in je buik ook zo een soort gevoel. Wat nog meer?
Als je heel erg zenuwachtig bent?
Als je hele koude voeten hebt?
RSI: Tintelingen in je vingers?
Hoofdpijn: het bonken in je hoofd? Wat is er allemaal voor onderkende ervaringen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het kader van de dicussie de afgelopen tijd, heb ik me tijdelijk aangepast, toch zou het best kunnen dat er ergens stofjes aangemaakt worden die deze reactie veroorzaken.
Placebo-effect... Mensen geloven wat ze willen geloven, de hersens regelen de rest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee mh75 dat heeft hier niets mee te maken, deze mensen hebben niet de verwachting dat dit zou gebeuren, ze hopen ook niets en ook nietgelovige overkomt het.Ze komen hier ook niet voor, ze weten niet eens dat deze reactie bestaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het placebo-effect werkt niet al men op de hoogte is dat het een placebo is. Je vroeg om een wetenschappelijke verklaring; zie daar, een wetenschappelijke verklaring. Je kunt het ermee eens zijn of niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij het placeboeffect vewachten de mensen een echt medicijn te krijgen, dus is er zeker sprake van een verwachting, dat is hier helemaal niet het geval.
Omdat ze kietels hebben :D
Nee, serieus. Men voelt gewoon spanning of opwinding voor de handoplegging. En spanning gaat altijd gepaard met (lichtjes) zweten, trillen,...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet of er een stofje is, wat ik wel weet is dat ieder voorwerp, dus ook een lichaam, een magnetisch veld om zich heen heeft. Er zijn van dit magnetisch veld afbeeldingen, foto s te maken. Als de ene mens de andere de hand oplegt, dan gebeurt er wel degelijk iets aan uitwisseling van energie. En, wat een andere antwoorder ook al zei, de manier waarop je de handoplegging wilt ontvangen, maakt dat je het ook heel speciaal voelt en ervaart.
Er is dus een, min of meer logische, verklaring voor wat er gebeurt bij een handoplegging. Zo kun je pijnen-afnemen bv ook verklaren. Geen hocuspocus, nee gewoon energie die zich verplaatst.

Iets is pas wetenschappelijk verklaarbaar als er een onderzoek is, en een hypothese vooraf, met een onderzoeksgroep en een controlegroep. Zo werkt de wetenschap.
De verklaring die ik voor mezelf als goed aanvaard, is dus niet wetenschappelijk, maar ik vind hem wel logisch, en zeker niet magisch of buiten de werkelijkheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De ervaring gebeurt door een bepaalt stofje wat in de hersenen word aangemaakt. Dit stofje laat je religieuze gevoelens ervaren en is bij elke religie hetzelfde. De kracht van de gedachte is heel erg sterk. Door het placebo effect kan het heel goed werken.
Ik denk dat je kwantum mechanica wel interessant vind, daarin word dit uitgelegd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij de handopgelegde persoon zullen er chemische reacties plaatsvinden in de hersenen. Dat komt overeen met de genoemde waarnemingen.
Dat zijn in principe de 'normale' chemische processen die altijd, continue in je hersenen plaatsvinden.
Reacties in je hersenen worden gekoppeld aan fysieke waarnemingen. Want, uiteindelijk zijn alle waarnemingen voor een mens fysiek.

Dan heb ik 't wel over handoplegging, waarbij de handopgelegde persoon weet heeft van wanneer de handoplegging plaatsvindt. Buiten zulke gevallen heeft men sowieso geen hercontroleerbare experimenten in dezen kunnen doen, waarbij invloeden van buitenaf werden uitgesloten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb geen wetenschappelijke verklaring voor je.
Wel een heel simpel klein praktijkvoorbeeldje.
In het ziekenhuis waar ik werk voelen de patienten zich vaak alleen en onbegrepen. Er is weinig tijd voor ze vanuit het personeel en bezoek mag maar kort en op vastgestelde tijden komen. Vaak begrijpen ze niet wat er allemaal gebeurt omdat het ze niet verteld word.
En dan kom ik ineens langs. Bloedprikken, alweer... Zeker geen leuk iets voor de patienten, vooral omdat het vaak dagelijks gebeurt door steeds weer een nieuw gezicht.
Het leven van een ziekenhuispatient is op zijn zachtst gezegt gewoon k*t.
Wat ik geef is de mensen een beetje aandacht wanneer ze het echt nodig hebben. Ik heb net als al het andere personeel weinig tijd voor de patienten. Gewoon omdat ik niet meer tijd krijg van me baas.
Maar ik geef ze vaak gewoon even een hand. Gewoon even simpel de hand vasthouden. Hiermee geef ik ze liefde en aandacht. De patienten voelen dan energieën stromen. Ze beseffen het niet altijd direct, maar ze reageren er wel altijd op. De een barst in tranen uit en voelen zich getroost. De ander gaan ineens gelukkig lachen en beseft dat het altijd nog slechter kan. Wat dan ook, het eindresultaat is altijd goed.
Enig nadeel, ik kan mezelf nog niet goed controleren. Na zo'n prikrondje heb ik echt tijd nodig om mezelf op te laden. Wat de ene dag makkelijker gaat dan de andere.
Of dit meetbaar is... geen idee. Of de patienten en de verpleging er duidelijk iets van meekrijgen... ja. De patient voelt zich beter (niet kwa gezondheid, want ik genees niet) maar wel geestelijk. Hierdoor gaat genezen ze uiteindelijk kwa gezondheid wel sneller.
Er zijn namelijk wel bewijzen dat positieve gedachten sneller genezen (placebo-effect)
Alleen het positief denken door handoplegging is niet meetbaar. het uiteindelijk resultaat wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik had bij jouw verhaal al minstens 10 plusjes verwacht,maar ja je staat onderaan de pagina en dan wordtr er niet zo aandachtig meer gelezen.
Ik herken dit erg goed en vind het een prachtig antwoord!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank je wel peter.
Maar ik denk ook niet dat er zoveel GV-ers dit hadden kunnen lezen in 5 minuten ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Er zijn namelijk wel bewijzen dat positieve gedachten sneller genezen (placebo-effect)"
Volgens mij kan 't placebo-effect evenzo ook (negatief) werken bij negatieve gedachten - niet alleen (positief) bij positieve gedachten. Toch een plusje :).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Erg mooi! +
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@mmm ik ben het zeker met je eens dat negatieve gedachte ook hun effect hebben.
Ik zou niet weten welk stofje Ed.

Het is jammer dat er (nog) geen metingen onderzocht worden tijdens een behandeling want dan zou het waarneembaar zijn. Evenals jij benoemd; de vibratie.

Je kan een doodnerveus persoon op je tafel hebben die na enkele seconden/minuten heel ontspannen is, dit zou te meten kunnen zijn maar helaas het gebeurt maar niet.

Ik heb ooit een man op de behandeltafel gehad, zijn voet zat vast, kon hij nooit bewegen of op staan, zat in een rolstoel en terwijl ik mijn hand onder de voet doe, beweegt zijn voet, ZICHTBAAR! De man zelf keek vol verbazing. Jammer dat er geen arts bij aan wezig was.

Maar ook artsen komen om behandelingen te ondergaan en zeggen;'Hoe het werkt, ik weet het niet, maar het werkt.'

Ik heb een jongen in behandeling die MS heeft, hij heeft hier baat bij, heeft weer meer controle over spieren, zijn blaas enz.

WIL de medische wereld dit wel begrijpen, accepteren of zijn zij ergens bang voor?

Natuurlijk heb je weinig aan dit antwoord, 't zijn mijn ervaringen.

Toegevoegd na 9 uur:
Wanneer iemand váák niet kan slapen, heeft deze vaak een tekort aan serotonine. Je zou denken dat wanneer iemand wel weer kan slapen na energetische behandelingen dat het serotonine aangevuld is?

Maar het aantonen? 't Zou mooi zijn als dit eens onderzocht zou worden.
Maar het gebeurt gewoonweg niet.

Er zijn al wel congressen "Integralepsychiatrie", hier worden altenatieve geneeswijzen besproken, wat deze voor positief effect kunnen hebben als de psychiatrie uit behandeld is. Dit is een heel groot en druk bezocht congres, wat voornamelijk bezocht wordt door artsen, psychologen/psychiaters enz.. Ze zijn het er over eens dat het wel degelijk werking heeft maar zijn nog erg sceptisch over het ' toelaten' van spirituele helers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing