Waarom wordt het oosten (china, Japan, India enz) gezien als het oosten, en west als west enz? Het ligt er toch maar aan vanwaar je kijkt?

Is het voor mensen in het oosten, in Amerika dan geen oosten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Vroeger dacht men dat de aarde plat was.
Dan is het oosten het oosten en daarna kwam er niets meer.
Nu men weet dat de aarde rond is, klopt jouw conclusie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als alternatief op mijn voorgangers idee: het is een voorbeeld van self centered thinking. Je vindt jezelf zo superieur, dat je met alles vanuit jezelf redeneert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een Europa-centrische blik, welke nog het gevolg is van het kolonialisme en imperialisme van een paar eeuwen geleden. Europa was toentertijd qua invloed (zeker in de Europese perceptie) het centrum van de wereld. Het oosten en het westen is dus gedefiniëerd vanuit Europees standpunt. (Daarom hoort West-Europa bij "het westen", terwijl het in principe op het oostelijke halfrond ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardijkskundig ligt het Oosten ten oosten van de Greenwich lijn .Dus België ligt al een beetje oostwaards.
Oost-Europa ligt nog meer oostwaards , het Midden Oosten ook.
Het Verre Oosten :China ,Laos , Japan , liggen nog veel oostelijker :dus geografisch correct.
In het dagelijks gebruik wordt wel eerder de cultuur en het volk bedoeld en minder het geografische .
Het Westelijk halfrond begint in Londen (Greenwich , gaat over Amerika , Hawaii…tot aan de datumgrens)
En daar op die datumgrens kan je ineens in het Verste Oosten zitten en een meter verder in het Verste Westen.
Niet logisch inderdaad.
Maar de indeling werd uitgevonden door een Engelsman (uurwerkmaker) in opdracht van de Britse regering om een ‘beter’ navigatiesysteem te maken voor de scheepvaart.. Vandaarr dat de wereld in reepjes werd opgedeeld ...en was nog handig om het uur te bepalen ook.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dus het hangt absoluut NIET af van waar je kijkt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt ervan af waar een plaats ligt ten opzichte van de nulmeridiaan.