waar is de geografische noordpool?

met een kompas weten we de magnetische noordpool; hoeveel graden daarvan 'links of rechts' is de geografische noordpool? Voor ons in Nederland.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

De geografische noordpool, het ‘echte noorden’. Dat is het punt in de Noordelijke IJszee waar alle meridianen samenkomen.
Omdat de richting van het magnetisch veld op langere termijn niet stabiel is, is de locatie van de geomagnetische noordpool niet vast. In 2008 lag de geomagnetische noordpool bv op 118° 18' 15" WL, 83° 12' 37" NB.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo ongeveer de plek op aarde waar de Poolster in het Zenit staat. Als alle sterren om een punt precies in het Zenit draaien bevind je je op een Pool. De richting vinden is erg eenvoudig, je volgt gewoon de poolster, tot je niet verder meer kunt. Dat is nog ongeveer 38 graden verder naar het Noorden (38*111.111 kilometer=4222 km naar het Noorden. De meter is nogal handig gedefinieerd, zodat er precies 10 000 km tussen pool en evenaar passen. (tikje minder vanwege de afplatting van de Aarde, definitie was via de evenaar met een lengte van 40 000 km meen ik.) De plaats van de geografische pool ligt vast, daarom wordt de afwijking van de magnetische pool opgegeven. De magnetische pool heeft op onze positie een afwijking van 4 graden naar het Westen. Je moet de achtergrond van het kompas een klein stukje met de klok meedraaien voor de juiste geografische koers. De geografische pool ligt dus een stukje rechts van de plek waar het kompas naartoe wijst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals u wel zal weten heeft aardas een helling tov de loodlijn.
Dat punt varieert langzaam in de tijd en ligt nu op 23,45°.
Op exact DAT punt ligt de geografische en de magnetische noordpool.