Heeft er ooit een land bestaan die een heel continent regeerde?

Wel van uit gaand dat er 6 continenten zijn. dus Antarctica niet mee geteld, want daar leeft niemand.

T is een weddenschap met n goeie vriend van me. Ik zei dat Nederland en Groot Brittannië ooit geheel Oceanië ooit eens bezaten (voor/na elkaar).
Maar eerlijk gezegt weten we het beide eigenlijk niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Is nog steeds zo: Australië!

Oceänië wordt geheel geregeerd door Australië. Vroeger werd Amerika volledig geregeerd door de VS.

Helaas, heb je je weddenschap verloren... (>_<) Inderdaad is Oceanië het beste kandidaat, maar het probleem is dat Oceanië bestaat uit meer stukjes land en eilanden dan alleen Australië, Nieuw Zeeland en Nieuw Guinee. Er zijn ook talloze eilandjes die allemaal een deel zijn van Oceanië, en niemand heeft ooit de controle gehad over alle gebieden. Als je checkt de bron, dan zal je zien dat er op een gegeven moment in de Kolonisatietijd was het absolute merendeel van Oceanië in handen van het Britse Rijk, maar ze hebben op geen enkel moment het totale controle gehad over alle gebieden. Er waren altijd delen in handen van de Nederlanders (voor de Engelsen), de Duitsers (delen van Nieuw Guinee), de Fransen (Frans Polyneisë), enz. Daarna, in de loop van de 2oste eeuw begonnen steeds meer landen onafhankelijk te worden. Dus het antwoord is nee.

Bronnen:
en.wikipedia.org/wiki/History_of_Oceania#C...

Ik dacht nog even aan Karel de Vijfde van Spanje maar dat bleek ook niet het geval. Er is dus nooit een land als heerser geweest over een volledig continent. Een continent moet wel in de juiste betekenis worden gezien.Een continent is een zeer grote landmassa die niet of vrijwel niet met andere landmassa's verbonden is. Hierbij wordt alleen gelet op land en water, niet op de waterdiepte, onderzeese bergruggen of het continentaal plat. We hebben op aarde gerangschikt van groot naar klein de volgende continenten: Eurazië (bestaande uit de werelddelen Azië en Europa), Afrika, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Antarctica en Australië.[1] Alleen heb ik niet nagekeken wanneer het begrip continent zoals wij dat zien is ingevoerd.

Bronnen:
wikipedia

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100