Heeft er ooit een land bestaan die een heel continent regeerde?

Wel van uit gaand dat er 6 continenten zijn. dus Antarctica niet mee geteld, want daar leeft niemand.

T is een weddenschap met n goeie vriend van me. Ik zei dat Nederland en Groot Brittannië ooit geheel Oceanië ooit eens bezaten (voor/na elkaar).
Maar eerlijk gezegt weten we het beide eigenlijk niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Is nog steeds zo: Australië!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
- Nieuw Zeeland is geen deel van het land Australië, wel een deel van het werelddeel Australië.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Australi%C3%AB_(continent)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Australi%C3%AB_(land)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@MrTomaat: en al die eilanden dan daar in de buurt? Officiëel heet dat continent Oceanië met Australië en Nieuw Zeeland en al die eilanden. In de volksmond wordt Australië echter als een continent gezien! t'Ia maar net welke naam je prefereert: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oceani%C3%AB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar ik heb het over land he? Niet over een andere naam voor Ocianië. Dus top dat je weet dat het ook Australië heet, maar dat is dus niet mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee je hebt Australie het land en Australie het continent. Net zoals je Groningen de stad en Groningen de provincie hebt. Oceanië(cont) is weer een andere indeling dan Australië(cont). Als er om een land gevraagd wodt kun je dus niet een continent aangeven. Australie(land) is namelijk niet de machthebber van Aus(cont) noch van Oceanië(cont). Aus(cont) is geen land en het is ook raar om te zeggen dat Zuid-Ameika Zuid-Amerika regeert. Dus je antwoord is gewoonweg onjuist. Heeft niks te maken met namen preferen, maar begrijpen waar je over praat. Min blijft juist gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je wellicht het onjuiste idee dat Australië (cont) hetzelfde is als Australië(land). Dan moet je even de twee links bekijken die ik in de tweede reactie gaf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee ik bedoel of er uberhaubt een land, zoals nederland, een continent, zoals afrika, ooit in zijn totaal heeft geregeerd. Sorry als dat nog niet duidelijk was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht eerlijk gezegd dat 'nieuw zeeland', 'Papua Nieuw-Guinea' en nog wat andere eilanden bij het continent Oceanië hoorde. Maar als ik het nu goed begrijp is dat dus niet zo. Misschien ging het daar al fout.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou trouwens wel raar zijn, want er wordt overal letterlijk vermeld dat Oceanië een collectief is van een aantal eilandgroepen. En ik bedoel dus of er ooit een land heeft bestaan die letterlijk over alle eilanden die zich in oceanië bevinden heeft geregeerd. Maar hoeft niet perse te maken hebben met het continent oceanië. Mag dus net zo goed een land zijn die over afrika of europa etc regeerde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@indodragon
http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_difference_between_Oceania_and_Australia_and_Australasia#slide8 Is gewoon een probleem qua naamgeving/definitie en zal ook afhangen van wat je geleerd hebt. Lees even kort de links door die allemaal gegeven zijn. Die geven bij elkaar een aardig idee hoe het zit, maar zijn ook niet altijd eenduidig.
Oceänië wordt geheel geregeerd door Australië.
Vroeger werd Amerika volledig geregeerd door de VS.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LOL, heb je daar een goede bronvermelding van?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wauw, wellicht even kijken in de reacties op freekfluweel, daar heb je wellicht ook wat aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Um...?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je antwoord is geheel onjuist. Je hebt waarschijnlijk het foutieve idee dat Australië het land en het continent hetzelfde is. Als je even de reacties van het antwoord hierboven doorleest zie je dat meer mensen het niet snappen.
Helaas, heb je je weddenschap verloren... (>_<)

Inderdaad is Oceanië het beste kandidaat, maar het probleem is dat Oceanië bestaat uit meer stukjes land en eilanden dan alleen Australië, Nieuw Zeeland en Nieuw Guinee. Er zijn ook talloze eilandjes die allemaal een deel zijn van Oceanië, en niemand heeft ooit de controle gehad over alle gebieden.

Als je checkt de bron, dan zal je zien dat er op een gegeven moment in de Kolonisatietijd was het absolute merendeel van Oceanië in handen van het Britse Rijk, maar ze hebben op geen enkel moment het totale controle gehad over alle gebieden. Er waren altijd delen in handen van de Nederlanders (voor de Engelsen), de Duitsers (delen van Nieuw Guinee), de Fransen (Frans Polyneisë), enz.
Daarna, in de loop van de 2oste eeuw begonnen steeds meer landen onafhankelijk te worden.

Dus het antwoord is nee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Gabi71, de link bij je antwoord werkt niet. Deze misschien wel: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Oceania#Colonization
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Antoni
Bedankt voor de reactie! Gek want ik had het hewoon gekopieerd, maar zo zie je, je weet het maar nooit... @Viridiflavus
In geologische zin ben ik het helemaal met je eens, maar omdat de vraag een duidelijk politiek context heeft, heb ik maar gekozen voor de politieke indeling van de continenten, waarbij onder Afrika ook Madagaskar valt, en onder Oceanië zo'n beetje alles ten Zuiden en Ten Oosten van de straat van Malaka, inclusief dus Indonesië, Nieuw Zeeland, Nieuw Guinea, Polynesia, Micronesia...
Ik dacht nog even aan Karel de Vijfde van Spanje maar dat bleek ook niet het geval. Er is dus nooit een land als heerser geweest over een volledig continent. Een continent moet wel in de juiste betekenis worden gezien.Een continent is een zeer grote landmassa die niet of vrijwel niet met andere landmassa's verbonden is. Hierbij wordt alleen gelet op land en water, niet op de waterdiepte, onderzeese bergruggen of het continentaal plat. We hebben op aarde gerangschikt van groot naar klein de volgende continenten: Eurazië (bestaande uit de werelddelen Azië en Europa), Afrika, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Antarctica en Australië.[1] Alleen heb ik niet nagekeken wanneer het begrip continent zoals wij dat zien is ingevoerd.
Bronnen: