Kan de homo sapiens veranderen tot een andere mensensoort?

Hallo allemaal,
Is het mogelijk dat de hedendaags mensen ras(homo sapiens) of moderne menselijke afstamming kan evolueren of uitsterven in de toekomst of in de komende tijden? Kan de homo sapiens nog overgaan naar een andere mensensoort? Bijv.. voor dat er homo sapiens waren, waren er neanderthalers, en na neanderthalers kwamen een ander mensensoort. Is het in de modern tijd nog mogelijk dat de mensensoort kan evolueren? Of zijn wij de laatste mensensoort? Wat zegt de wetenschap er over?
Inderdaad dat de mens nog aan het evolueren is, maar mijn vraag is meer kan er in de toekomst een nieuw mensensoort onstaan? Zodat de homo sapiens kan uitsterven? Ik ben heel benieuwd wat de wetenschap daarover zegt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja hoor, natuurlijk kan er een andere mensensoort ontstaan. Zonder dat je het merkt, zijn we al druk aan het veranderen. Mensen worden steeds langer, bijvoorbeeld. En we zijn druk bezig een paar niet zo handige eigenschappen in te bouwen. Vroeger was het bijvoorbeeld zo dat mensen met bepaalde ziektes (meestal) niet lang genoeg leefden om zich voort te planten, en nu kan dat vaak wel. Als het dan om erfelijke ziektes gaat, zullen die in de toekomst meer voorkomen. Denk ook aan erfelijke vruchtbaarheidsproblemen. Met de huidige methoden om problemen met de vruchtbaarheid op te lossen, kunnen die goed doorgegeven worden aan de volgende generaties.

Kortom: we zijn druk aan het veranderen. Welke veranderingen gunstig zijn en welke ongunstig, zal de tijd wel leren.
Maar het is wel zeker dat we over (misschien) enkele honderdduizenden jaren niet meer in onze huidige vorm bestaan. Dan lopen er misschien nakomelingen van ons rond die inderdaad van een andere mensensoort zijn. Maar het kan ook heel goed zijn dat onze tak van de evolutie dan helemaal is uitgestorven.

En dan heb ik nog niet eens rekening gehouden met genetische manipulatie. Ik vermoed dat die in de komende 25 tot 50 jaar een enorme vlucht zal nemen. Misschien veranderen we dan wel in verschillende soorten. De kans is groot dat we mensen dan heel lang kunnen laten leven. Maar zal dat voor iedereen gelden? Of voor een bepaalde groep?

Dat is natuurlijk allemaal speculatie.
Maar dát we zullen veranderen, is zeker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo is er de theorie dat de omvang van onze hersenen, waardoor wij onze intelligentie bezitten, zou ontstaan zijn door een toevallige mutatie van ons DNA.
Deze mutatie kan op ieder moment terug gebeuren waardoor er en ras onstaat dat weer superieur word over ons, met alle gevolgen vandien.
Mischien geen direkt antwoord maar, zo lijken de filmen van de Apenplaneet dan mischien science fiction, maar ook daar zou een mutatie kunnen plaatsvinden waardoor er een overmacht komt op de mens
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"De mens is nog lang niet af. Wij evolueren gestaag voort, volgens de wetten van Darwin. Maar waarnaartoe? Deskundigen voorspellen een sterk vergroot hoofd, maatje basketbal. En meer sociale vaardigheden".

Dat vond ik o.a. op de site van trouw die er een leuk artikel over hebben. http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1138246/2009/02/12/Waar-evolueert-de-mens-heen.dhtml

Echter op deze site http://www.nu.nl/algemeen/1780167/mens-zal-niet-verder-evolueren.html worden toch weer andere dingen beweerd en begint de kop met: De evolutie van de mens is tot stilstand gekomen, zo concludeert een gerenommeerde Britse geneticus. Professor Steve Jones van het University College in Londen presenteerde zijn opmerkelijke visie deze week in een lezing met de titel 'De menselijke evolutie is voorbij'.

Er wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de toekomstige evolutie van de mens, echter de theorieën én meningen verschillen hier nogal over. Je kunt tenslotte enkel speculeren met de kennis die we nu in huis hebben en er kan dan niets onomstotelijk worden vastgesteld. Misschien heb je nog wat aan de volgende links.

http://www.expeditiebeagle.nl/essays/Expeditie%20Beagle%20-%20Marieke%20Giele.pdf
http://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/45716-de-evolutie-van-de-mens.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutie_van_de_mens#Permanente_evolutie
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i002547.html