Kan de homo sapiens veranderen tot een andere mensensoort?

Hallo allemaal,
Is het mogelijk dat de hedendaags mensen ras(homo sapiens) of moderne menselijke afstamming kan evolueren of uitsterven in de toekomst of in de komende tijden? Kan de homo sapiens nog overgaan naar een andere mensensoort? Bijv.. voor dat er homo sapiens waren, waren er neanderthalers, en na neanderthalers kwamen een ander mensensoort. Is het in de modern tijd nog mogelijk dat de mensensoort kan evolueren? Of zijn wij de laatste mensensoort? Wat zegt de wetenschap er over?
Inderdaad dat de mens nog aan het evolueren is, maar mijn vraag is meer kan er in de toekomst een nieuw mensensoort onstaan? Zodat de homo sapiens kan uitsterven? Ik ben heel benieuwd wat de wetenschap daarover zegt

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja hoor, natuurlijk kan er een andere mensensoort ontstaan. Zonder dat je het merkt, zijn we al druk aan het veranderen. Mensen worden steeds langer, bijvoorbeeld. En we zijn druk bezig een paar niet zo handige eigenschappen in te bouwen. Vroeger was het bijvoorbeeld zo dat mensen met bepaalde ziektes (meestal) niet lang genoeg leefden om zich voort te planten, en nu kan dat vaak wel. Als het dan om erfelijke ziektes gaat, zullen die in de toekomst meer voorkomen. Denk ook aan erfelijke vruchtbaarheidsproblemen. Met de huidige methoden om problemen met de vruchtbaarheid op te lossen, kunnen die goed doorgegeven worden aan de volgende generaties. Kortom: we zijn druk aan het veranderen. Welke veranderingen gunstig zijn en welke ongunstig, zal de tijd wel leren. Maar het is wel zeker dat we over (misschien) enkele honderdduizenden jaren niet meer in onze huidige vorm bestaan. Dan lopen er misschien nakomelingen van ons rond die inderdaad van een andere mensensoort zijn. Maar het kan ook heel goed zijn dat onze tak van de evolutie dan helemaal is uitgestorven. En dan heb ik nog niet eens rekening gehouden met genetische manipulatie. Ik vermoed dat die in de komende 25 tot 50 jaar een enorme vlucht zal nemen. Misschien veranderen we dan wel in verschillende soorten. De kans is groot dat we mensen dan heel lang kunnen laten leven. Maar zal dat voor iedereen gelden? Of voor een bepaalde groep? Dat is natuurlijk allemaal speculatie. Maar dát we zullen veranderen, is zeker.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100