Hoe ontstonden zoogdieren?

In de tijd van dinosaurussen waren er geen zoogdieren. Hoe ontstonden deze opeens en vooral... waarom? Wat is de evolutionaire reden geweest dat er een diversiteit kwam?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Antwoorden (3)

De oorsprong van de zoogdieren valt samen met die van de reptielen. Driehonderd miljoen jaar geleden was de wereld bedekt met warme tropische bossen. Het was 60 miljoen jaar geleden dat de eerste gewervelde landdieren waren ontstaan uit spiervinnige longvissen. Hoewel 60 miljoen jaar een hele tijd is was er echter nog maar weinig gebeurd, de nieuwkomers hadden zich nog niet ontwikkeld tot grote landdieren. De amfibieën, die uit de vissen waren ontstaan waren voor hun voortplanting nog altijd afhankelijk van het water, en brachten er evengoed het grootste deel van hun tijd in door. Het leven op aarde was nog altijd meer gefocust op het water.
Toch stond er op het punt wat te gebeuren. Uit één familie amfibieën, vermoedelijk de familie Seymouriamorpha, ontstonden de eerste echte landdieren. Deze pioniers van het land legde eieren die een harde schaal bezaten, en niet langer in het water werden gelegd, zoals de amfibieën nog wel deden. Hun huid was dikker en niet slijmerig, ze ademden lucht door hun longen en konden met stevige poten aardig stappen over grond in het binnenland. Deze dieren waren geheel aangepast aan het landleven.
De reptielen, zoals we ze noemen, waren geboren. In dit prille begin waren de reptielen kleine diertjes die wat op hagedissen leken. In het tropische woud van 300 miljoen jaar geleden kwamen twee voorname soorten voor; Hylonomus, het oudste reptiel, en Archaeothyris, het oudste zoogdierachtige reptiel.
Hylonomus jaagde in het woud op insecten, en moest op zijn hoede zijn voor de grotere Archaeothyris, die sterke kaken bezat en mogelijk het eerste echte landroofdier was dat jaagde op andere gewervelden. Sterke kaken, en een gebit dat uit meer dan één soort tand bestaat (Men spreekt van een heterodont gebit.) is een kenmerk dat in de vele nakomelingen van Archaeothyris behouden zou blijven, en wat een kenmerk van de gehele onderklasse der Synapsiden zou worden.
De eerste Synapsiden behoorde tot de orde Pelycosauria. Uit de oudste Pelycosauriërs, Archaeothyris en zijn verwanten ontstonden grote landdieren die tijdens het Perm zeer succesvol werden. Op hun hoogtepunt, zo rond 270 miljoen jaar geleden, vormde ze 70% van alle gewervelde landdieren. Veel van hen waren roofdieren, die van hun krachtige kaken en slagtanden gebruik maakte om bijvoorbeeld vissen en amfibieën te vangen bij de oever van een rivier. Anderen evolueerde tot planteneters, zij waren de eerste grote herbivoren die zich tegoed deden aan de overal aanwezige vegetatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De zoogdieren (dieren die (1) net als vogels een constante lichaamstemperatuur hebben, en (2) haar bezitten -- er bestaan eierleggende zoogdieren zoals het vogelbekdier (ook bekend als Platypus) -- en (3) hun jongen voeden met melk) ontstonden niet tegelijk met de reptielen, maar behoorlijk later, waarschijnlijk aan het einde van de Perm of het begin van de Trias periode (voor zover nu bekend). Er zijn inderdaad aanwijzingen voor echte zoogdieren tijdens het Perm. Wel zijn er al tamelijk veel eerder (tegen het einde van het Carboon) zoogdierachtige reptielen geweest. Dat de Synapsida (waaruit inderdaad de zoogdieren ontstonden), al circa 315 miljoen jaar geleden bestonden, wil nog niet zeggen dat dit zoogdieren waren! Volgens huidige inzichten duurde het Perm (de periode) van 299-251 miljoen jaar geleden. Ergens in deze periode zijn de zoogdieren ontstaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De eerste diversiteit van levende wezens zou zijn ontstaan tijdens de Cambrische explosie. Men baseert dat op deze grondlaag, vanaf dan duiken plotseling complexe organismen op. Er waren duizenden en duizenden nieuwe soorten.
Hier is geen duidelijke verklaring voor waarom en er is ook geen bewijs dat zij gemeenschappelijke voorouders zouden hebben.
Dit wordt ook de oerknal van het leven genoemd.

Wie bewijst dat er geen zoogdieren waren tijdens de dinousaurus, daar zijn o.a. Paleontologen het helemaal niet overeens.
Ook is er zacht weefsel gevonden van de dinosaurus, wat op zijn minst merkwaardig
is en ica beeldjes van dinousarussen ( hoe konden mensen dit gemaakt hebben ?)

Oerdieren leven nu ook gewoon naast zoogdieren, zoals varanen, krokodillen, coelacanten ( die men meende miljoenen jaren geleden te zijn uitgestorven )

Het is makkelijk miljoenen jaren als oorzaak te noemen, want niemand was erbij
om de juistheid te controleren.

Het Dna wordt vaak aangegeven als bewijs voor bepaalde dingen, maar eenduidigheid
in dna kan net zo goed het bewijs zijn van eenzelfde schepper.