Geeft wetenschap een absolute waarheid weer?

naar aanleiding van wat vragen over wetenschap waarbij wetenschap wordt aangehaald als het ultieme bewijs of dingen waar of niet waar zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, natuurlijk niet. Zaken die destijds wetenschappelijk zijn onderzocht, worden ook vaak weer ingehaald door nieuwe wetenschappelijke onderzoeken. Dat heet voortschrijdend inzicht. Nog los van de filosofische vraag wat 'de waarheid' nu eigenlijk is, maar daarvoor is dit hokje te klein.
De wetenschap doet zijn best om met alle middelen die haar ten dienste staat zaken te onderzoeken en te verklaren.
Meer dan je best kun je niet doen.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wetenschap is een degelijk bouwwerk dat gefundeerd is in wat wij kennen en begrijpen. Als je 'waarheid' afzet tegen 'wij kennen en begrijpen' dan volgt het antwoord vanzelf.
Laat staan absoluut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
absolute waarheid kunnen wij als mensen met onze beperkte cognitie nooit bewijzen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wetenschap zie ik dan als menselijke kennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetenschap bewijst wat te bewijzen is... Zaken die niet te bewijzen zijn daar heeft de wetenschap moeite mee, sterker nog, moet de wetenschap als niet wetenschappelijk afdoen...

Spiritueel is er maar ÉÉN ik, maar de wetenschap kan dat niet bewijzen... Dus als de wetenschap anders kan bewijzen, is het daarmee nog geen absolute waarheid...

Dus NEE de wetenschap geeft niet de absolute waarheid weer... NEE...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetenschap heeft niet de waarheid als zodanig als pretentie maar veel eerder is het een geobjektvieerde procedure om de werkelijkheid in begrip(pen) te vatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, meer dan z'n best kan de wetenschap niet doen.
Je kunt er een lang verhaal over ophangen, maar het overbekende voorbeeld van de vraag of licht nu uit deeltjes bestaat of een golf is (of allebei, afhankelijk van hoe je er naar kijkt) vermag te illusteren dat de wetenschap geen absolute waarheid pretendeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen. Hoe vaak komt het niet voor dat ze er eerst van overtuigd zijn dat het zo is. En dat het door nieuwe technologie en/of nieuwe kennis het achteraf toch anders te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet absoluut.!
Soms beweren wetenschapper, zoals Charles Darwin dat mensen van apen afkomstig zijn is niet waar bijvoorbeeld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetenschap geeft nooit een adsolute waarheid weer, anders is het geen wetenschap.