Werkt subliminale reclame?

Iedereen kent wel het verhaal van de Coca-Cola reclameboodschappen die heel kort in een film werden getoond, maar te kort om bewust te worden waargenomen. Dit heet subliminale reclame. Het doel was om mensen meer Coca-Cola te laten drinken na het zien van de film. Zou dit echt kunnen werken?

Naschrift: het antwoord is al gegeven en de vraag afgesloten. Voor wie hier nog eens terug komt zijn dit de interessante links uit de antwoorden:

http://en.wikipedia.org/wiki/James_Vicary
library.thinkquest.org/28162/legal.html
http://www.csicop.org/si/9204/subliminal-perception.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het coca cola verhaal is eigenlijk een broodje aap verhaal. Dit experiment is toendertijd nooit daadwerkelijk uitgevoerd.
De werkelijkheid ligt iets genuanceerder. Subliminale reclame werkt alleen in bepaalde situaties. Je kunt mensen geen coca cola laten drinken als ze geen dorst hebben, als ze geen cola lusten, of als het bijvoorbeeld koud is (want dan hebben ze meer zin in een warm drankje).
Echter, wanneer je een warme ruimte vol met dorstige colaliefhebbers hebt, gaan ze nog meer cola drinken onder invloed van subliminale cola primes. En inderdaad, daarom is het ook verboden.

Toegevoegd op 28-05-2009 22:32:42
het verbod is er trouwens ook omdat je niet kunt anticiperen. Omdat je als kijker de reclameboodschap niet bewust ziet, kun je ook niet compenseren voor de invloed die de reclame uitoefent, daarom zijn zulke reclames niet ethisch verantwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met reclame kun je naar mijn idee juist wel mensen overhalen bijv. iets te drinken waar ze eigenlijk helemaal geen behoefte aan hadden ("geen dorst"), of wat ze eigenlijk niet "lusten".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jahoor, zeg ik ook niet. In het geval van subliminale primes ligt het iets anders, omdat je het niet bewust meemaakt dat je die reclame ziet. Het moet dan helemaal passen bij je huidige staat (dorstig, van cola houdend, warm) voordat hij invloed heeft. Het is geen reclame die je moet overtuigen, maar een onbewuste suggestie. Omdat de 'impuls' zo klein is, moeten alle andere omstandigheden goed zijn voordat het een effect kan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Biertje, dat is het hele idee achter reclame, maar met subliminaal wordt een beeld getoond dat niet bewust waar kan worden genomen. Als je googled op subliminaal en Macdonalds kan je een filmje zien waar welliswaar een macdonalds logo in is gemonteerd in een frame, maar dit is nog wel bewust zichtbaar en dus niet subliminaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als reclamemaker zorg je er dan toch voor dat de omstandigheden zo zijn dat de reclame werkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Krullenkoppie: Het Coca Cola experiment zelf is geen broodje aap. De onderzoeker (James Vicary) heeft de film wel degelijk getoond in 1957. Zijn rapportage van de effecten was echter uit de grote duim gezogen en dat heeft hij veel later ook bekend. De grap was dat hij zelf een bedrijf aan het oprichten was om apparaten te verkopen die de subluminale reclame konden maken. Daar kreeg de pers lucht van en bracht de zaak aan het rollen. http://en.wikipedia.org/wiki/James_Vicary
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ow dan was dat het.. In ieder geval, het klopte niet, dat wist ik nog wel.
In ieder geval is mijn punt; het is allemaal niet zo straightforward als meneer Vicary dacht dat het in mekaar zat....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Biertje: dat is ook het punt, deze beinvloedingstechniek is (bijna) nooit daadwerkelijk als reclame gebruikt. Hij is eigenlijk te subtiel om grote effecten te hebben, en daarnaast is het zoals in mijn antwoord staat, niet echt ethisch verantwoord. (en op veel plekken ook daadwerkelijk verboden)
Subliminale beinvloeding wordt nog wel veel gebruikt in sociaalpsychologische experimenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Krullenkoppie: Samen met je toelichting vind ik dit een bevredigend antwoord. Het geeft duidelijk aan dat het verhaal van de Coca Cola rammelt en ik wist niet dat dit idee nog wel in psychologische experimenten werd gebruikt. Voor mensen die hier later meer over willen lezen zou ik de twee links van Xinix bekijken. Ik heb ze ook toegevoegd in de originele vraag.

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Subliminal = onderbewustzijn

Ja, dit zou in principe wel kunnen werken, maar ik denk dat er nog andere methoden zijn. Gewoon een fles cola in de film op tafel, of in de bios bij het tonen van de pauze-aankondiging een plaatje van een flesje cola, of een prominent reclamebord bij de bar helpen vast veel beter.