Werkt subliminale reclame?

Iedereen kent wel het verhaal van de Coca-Cola reclameboodschappen die heel kort in een film werden getoond, maar te kort om bewust te worden waargenomen. Dit heet subliminale reclame. Het doel was om mensen meer Coca-Cola te laten drinken na het zien van de film. Zou dit echt kunnen werken?

Naschrift: het antwoord is al gegeven en de vraag afgesloten. Voor wie hier nog eens terug komt zijn dit de interessante links uit de antwoorden:

http://en.wikipedia.org/wiki/James_Vicary
library.thinkquest.org/28162/legal.html
http://www.csicop.org/si/9204/subliminal-perception.html

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het coca cola verhaal is eigenlijk een broodje aap verhaal. Dit experiment is toendertijd nooit daadwerkelijk uitgevoerd. De werkelijkheid ligt iets genuanceerder. Subliminale reclame werkt alleen in bepaalde situaties. Je kunt mensen geen coca cola laten drinken als ze geen dorst hebben, als ze geen cola lusten, of als het bijvoorbeeld koud is (want dan hebben ze meer zin in een warm drankje). Echter, wanneer je een warme ruimte vol met dorstige colaliefhebbers hebt, gaan ze nog meer cola drinken onder invloed van subliminale cola primes. En inderdaad, daarom is het ook verboden. Toegevoegd op 28-05-2009 22:32:42 het verbod is er trouwens ook omdat je niet kunt anticiperen. Omdat je als kijker de reclameboodschap niet bewust ziet, kun je ook niet compenseren voor de invloed die de reclame uitoefent, daarom zijn zulke reclames niet ethisch verantwoord

Ja en daarom is het verboden...

Bronnen:
http://library.thinkquest.org/28162/legal.html

Subliminal = onderbewustzijn Ja, dit zou in principe wel kunnen werken, maar ik denk dat er nog andere methoden zijn. Gewoon een fles cola in de film op tafel, of in de bios bij het tonen van de pauze-aankondiging een plaatje van een flesje cola, of een prominent reclamebord bij de bar helpen vast veel beter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100