Kan iemand deels psychopatisch zijn?

Dus niet dat iemand totaal geen empathie meer ervaart en makkelijk moorden kan plegen. Maar op een bepaald gebied geen empathie ervaart (bijv: geen gevoel ervaren voor je familie die er wel is / geen echt vriendschappelijke banden kunnen ervaren / geen oprechte liefde voor een eventuele partner). Dus kun je zeg maar 'deels' ijskoud zijn geworden voor bepaalde banden in het leven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om even een voorbeeld te noemen en als aanvulling op het antwoord van Laatje: het merendeel van 'harde' top-zakenmensen schijnen hoog te scoren op de psychopaten-schaal. Die vermoorden inderdaad ook niemand, maar liggen er geen nacht van wakker om 1000-en mensen te ontslaan als het nodig is, omdat ze geen empathie hebben. Dit las ik in een rapport van een wetenschappelijk blad (naam ervan kwijt). Het gros van politici schijnt ook boven gemiddeld te scoren. En ja, iedereen heeft wel een paar trekjes, wat dus niet per definitie negatief hoeft te zijn...

Antwoorden (3)

Niet alle mensen die psychopathisch zijn, kunnen makkelijk moorden plegen. Veel psychopaten gaan gewoon op in de massa, ze kunnen gewoon een goede baan hebben.

Of iemand psychopathisch is of niet kan met verschillende tests worden vastgesteld. Op deze tests kun je punten scoren voor verschillende eigenschappen die bij een psychopathische persoonlijkheid horen. Om je vraag te beantwoorden: vrijwel iedereen heeft wel een paar psychopathische eigenschappen. Het gaat bij deze tests echter om het aantal punten waarop iemand over deze eigenschappen beschikt en bij een vastgesteld aantal punten kun je pas spreken van een psychopathische persoonlijkheid. Dit aantal ligt meestal erg hoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook mensen met ASS (autisme spectrum stoornissen) kunnen in meer of mindere mate hier "last" van hebben. Door hun problematiek hebben ze vaak moeilijk/geen inlevingsvermogen in een ander en hebben daardoor ook hechtingsproblemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Psychopathie is gewoon een verzameling eigenschappen waar niet per se iets mis hoeft te zijn, TOT je er veel te veel hebt, en kunt spreken van een psychopatische persoonlijkheid.

En net zoals je autistische trekjes kunt hebben zonder autist te zijn, kun je psychopathische trekjes hebben zonder psychopaat te zijn.

Dus nee, iemand kan niet deels psychopatisch zijn, zoals je ook met een paar relevante trekjes nog niet een 'gedeeltelijke autist' bent. Je kunt wel spreken van de aanwezigheid van psychopatische eigenschappen. Maar als je ziet hoeveel dat er zijn, (20 in de meeste gebruikte test) scoor je al snel een paar voldoendes ;)