Zelfkastijding; wat is het nut?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik doel niet perse op de religieuze vorm maar ook gewoon op het 'zichzelf snijden' wat stereotype emo's veel schijnen te doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

zelfverminking is een uiting van je problemen, je voelt een tijdelijke opluchting, je kan je niet uiten, maar wel jezelf pijn doen, het is een vorm van uitrazen, vergelijkbaar met roken, drinken, je voelt je lichter, hebt een duidelijk gevoel van controle, weliswaar tijdelijk
het biedt geen oplossing maar lucht wel op ,je kwetst er alleen jezelf mee, betrekt niemand anders bij je verdriet, hoeft je niet schuldig te voelen
ik zou zeker niet zeggen dat het typisch is voor emo's, gewoon menselijk, ik denk dat iedereen wel een vorm heeft om zijn emoties te uiten, niet altijd op de juiste manier, maar wat is dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Niet, allee voor de zelf verheerlijking speelt dit een rol niets anders. God geeft je geen pluisje als je dat doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft met het lijden te maken. Net zo als Jezus aan het kruis. Maar die heeft voor ons geleden en dat hoeven de mensen niet dunnetjes over te doen. Zelf kastijding is vaak in het openbaar met veel hijsa hop en meer top glorie van zich zelf. Behalve bij albino monnik Silas maar dat is een film.
Zelfkastijding is een Middeleeuws gebruik waarbij christenen zichzelf pijnigden met bijvoorbeeld een zweepje om hun geest te louteren en bepaalde zondes af te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
FlagellantAutomutilatie is het woord voor zelfbeschadiging of zelfverminking, zoals gebruikt in de geneeskunde in het algemeen en in de psychiatrie en de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap in het bijzonder.

De ernst varieert van nauwelijks bemerkbaar (b.v. zich de huid openkrabben bij jeuk) tot gedrag dat leidt tot doofheid, blindheid, amputatie van hele ledematen of de dood. Zelfdoding is nadrukkelijk geen doel bij automutilatie.

Soms is het doel van automutilatie het zichzelf opzettelijk pijn doen. Dit kan op allerlei manieren plaatsvinden zoals in de eigen huid krassen of snijden (deze manieren worden het meest gebruikt), schaven, branden, slaan, haren uit trekken, met het hoofd tegen de muren bonken, zichzelf schoppen of zelfs in extreme gevallen, giftige middelen drinken of botten breken.

Automutilatie is vaak een symptoom van een psychiatrische aandoening zoals een borderline-persoonlijkheidsstoornis, maar dit is niet altijd het geval. De wijze waarop automutilatie plaatsvindt kan meer duidelijkheid geven over de achterliggende redenen. Vaak geldt voor alle vormen van automutilatie, dat zolang deze oorzaak niet is achterhaald, het gedrag blijft bestaan. Toch bestaat er ook zoiets als "restgedrag". Dit is een mildere vorm van automutilatie, die optreedt uit gewoonte.

In Japan is rituele automutilatie een traditie onder de Yakuza als ze hun commandant/bendeleider hebben teleurgesteld. Om hun excuses aan te bieden voor hun gemaakte fout, snijden ze zelf met een mes het bovenste deel van hun pink af en bieden dat aan hun meerdere aan. Wanneer ze nog een keer een fout maken, moeten ze dit bekopen met hun leven.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand automutileert:

zichzelf willen straffen;
het kwijt raken van spanningen;
het omzetten van geestelijke pijn naar lichamelijke pijn;
het gebruiken van pijn om andere (onaangename) zaken te vergeten;
bewust of onbewust je omgeving manipuleren;
als onderdeel van initiatie-rituelen bij sommige volkeren;
om te bewijzen dat je tegen pijn kunt;
om jezelf een machtsgevoel geven doordat je zelf kan bepalen wanneer je pijn voelt en wanneer niet;
om het lege gevoel van binnen op te vullen;
om gevoelens te uiten die niet op een andere manier geuit kunnen worden;
uit zelfbescherming, dus om erger te voorkomen;
als uiting van agressie, de patiënt wordt er rustig van;
als minachting van het eigen lichaam;
bij depressiviteit;
voor aandacht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een goed onderbouwd antwoord. Van mij een dikke plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
het heeft geen enkel nut. ook al lijkthet soms wel voor degene die zich er aan overgeeft, maar als puntje bij paaltje komt levert het alleen pijn op en geen enkele oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het doel van de zelfkastijding is volgens mij wel dat het wel tegen je eigen wil is. Maar als je het alleen maar doet omdat je er opgewonden van raakt, heeft geen nut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een manier om de stand van je bewustzijn te modificeren om controle te krijgen over je gedachten. Het was en wordt nog steeds gebruikt om kwade en obsessive gedachten (sex sex en sex) weg te jagen bij sommige religies.
Het werkt maar de bijwerking is dat het verandert je personaliteit meestal op een negative manier. Het is beter om te mediteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt een uitlaatklep te zijn. Een vorm van verwerken van problemen. Het is niet in het bijzonder nuttig deze vorm. Dus 'het nut ervan' kan niet aangetoond worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er helemaal van af hoe gestoord je bent. Gestoorde mensen kunnen er ontzettend van opknappen. Dit is geen grap, dit is echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nut? Geen. Sorry. Mensen die diep in de put zitten vergeten door de lichamelijke pijn soms even de emotionele pijn, maar lang werkt het niet en het wordt meestal een verslaving waar je heel erg lang last van houdt.