Bestaat het begrip 'ware kennis' wel als zodanig?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Jawel, maar wel voor het moment. Zelfs de wetenschap houdt open dat er morgen misschien een aantal ware kennis op zijn kop staat. Hetzelfde geldt voor mij. Ik beschouw nu een heleboel voor waar. Maar naarmate ik me verder kom in het leven (daar doe ik niets tegen), verandert mijn ware kennis nog wel eens.

Ja hoor. Water is nat. Zwaartekracht bestaat. BElasting moet je betalen. De dood is het einde van hoe je nu bent.

Het ligt er mqaar aan wat jij ware kennis noemt. Er is geen keurmerk voor. Ik beschouw Ware Kennis als kennis die de test van de wetenschappelijke kennis kan doorstaan.

Alles is relatief. Wat mij betreft 'waar' ook. Ik denk er altijd achter: "totdat anderszins bewezen", en hoef meestal niet zó lang te wachten.

Er zal ongetwijfeld echt ware kennnis bestaan. Het probleem is dat wij niet kunnen weten dát bepaalde kennis waar is. Omdat we niet kunnen weten dát bepaalde kennis waar is, moeten we in feite zeggen dat we niet weten óf die kennis waar is. Het enige dat we kunnen zeggen is dat iets waar is *voor zover wij weten*. Daarmee houden we de mogelijkheid open dat er morgen iets wordt ontdekt dat ons andere inzichten geeft. Door zo goed mogelijk te kijken en zoveel mogelijk te combineren, kunnen we er hooguit voor zorgen dat we steeds dichter bij de waarheid komen. Anders gezegd, we zorgen dat de *kans* dat bepaalde kennis waar is, zo groot mogelijk is. Zo komen we terug op mijn stokpaardje: Kijken en Combineren. Dat noemen we wetenschap. Maar goed, terug naar de vraag. --  Ware kennis bestaat, maar wij zullen die nooit als zodanig kunnen herkennen. --  Dit (her)kenbaarheidsprobleem maakt het eerste punt irrelevant. --  We kunnen slechts pogen de waarheid zo dicht mogelijk te benaderen. --  Daarmee maximaliseren we de kans dat onze kennis de waarheid weerspiegelt.

Kennis is datgene dat jou helpt de wereld om je heen en jezelf beter te begrijpen en er voor jou succesvol mee om te gaan. Geloof lijkt hetzelfde maar mist de factor begrip. Bij het verzamelen van kennis hoort de vraag "waarom is dat zo?" als je genoegen neemt met "dat is nou eenmaal zo" of "God heeft het zo bedacht" dan kan dat voor jou voldoende zijn want het helpt jou verder. Ware kennis is voor mij kennis die als waardevol wordt gezien en geaccepteerd door zowel gelovigen als niet-gelovigen. Als er ergens bijvoorbeeld een klok wordt gebouwd dan vinden we die klok goed als 60 minuten net zolang duren als op onze andere klokken.

Ware kennis in de zin van een werkelijke waarheid, bestaat. Dat is niet iets dat is gecreeerd, verzonnen of geloofd. Het was er al en het zal er altijd zijn. Het is verleden, heden en toekomst. Tijdloos en ruimteloos. Daarom is het wijsheid, waarheid. Het is echter niet intelligent of ingewikkeld. Het is subliem in eenvoud en simpelheid. Zo simpel dat wij het niet zouden kunnen verzinnen, maar ook precies datgene, wanneer je het hoort, dat je WEET dat het zo is! Je kunt er niet meer omheen, je kunt het niet meer ombuigen of negeren. Wanneer je weet: het is zo!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100