Lineaire formules opstellen/vergelijken UiTLEG !! ??

Ik heb woensdag een SO, en mijn leraar kan absoluut niet uitleggen, hoe ik die formules moet uitrekenen snap ik wel maar ; y=ax+b snap ik echt niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1K

Antwoorden (2)

'y' is altijd het gene wat je wilt gaan uitrekenen. (In de vraag kan er een andere letter voor gegeven zijn, gebruik die dan)

'a' is een gegeven.

'x' is een variabele. ax moet je lezen als: a x x (a keer x)
Formules schrijf je altijd zo kort mogelijk op, daarom laten ze het keerteken weg.

'b' is het begin getal, of startgetal. Dit is meestal ook gegeven.

Een voorbeeld.
Je gaat tanken bij een benzinestation. Je wilt de totale kosten weten. De totale kosten is 'Y'

De prijs voor 1 liter benzine waar je 1 km op kan rijden is 8 euro. Dat is ''a''

Omdat je gebruik maakt van de bezine pomp en omdat die af en toe moet worden schoongemaakt rekent de benzine pomp 3 euro voor het gebruiken van de pomp. (dus je betaalt altijd 3 euro ongeacht hoeveel je tankt.) Dat is ''B''

Je formule is nu: Y = 8x + 3

Wat er nu nog ontbreekt om de formule op te lossen is de ingevulde waarden voor x. X is het aantal liter dat je tankt.

Stel je tankt 30 liter, dan is je formule: Y = 8 x 30 + 3
Y= 243

Je kan dus altijd de formule opstellen door het verhaaltje wat erbij staat goed te lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In bovenstaand antwoord is het dus zo als je naar het pompstation gaat zonder te tanken (a=0) dan rekenen ze toch 3 euro. Y=8*0 + 3 = 3

In een X-Y assenstelsel kan je de waarden ook tekenen dan wordt het op een andere manier inzichtelijk.

| (Y)
|
| (X)
----+-------------------
|

Als x=0 dan is y=3
Als x=1 dan is y=8*1+3=11
Als x=-1 dan is y=8*-1+3=-5
Als y=0 dan is 0=8x+3, 8x=0-3, x=-3/8
Als y=11 dan is 11=8x+3, 8x=11-3, x=8/8=1

Zo heb je een aantal coordinaten die je op een assenstelsel uit kan zetten (x,y)
Als je deze punten met elkaar verbindt dan vormt er zich een lijn. Vandaar de kreet lineaire formules.

Enjoy!