Bol X heeft een diameter van 10 meter. Bol Y heeft een diameter van 109 meter. Hoeveel X-bollen gaan er in de Y-bol?

Eigenlijk is de vraag die ik stel: hoeveel keer past de aarde in de zon. De diameter van de zon is 109 x zo groot als die van de aarde. Als je de inhoud gaat berekeken van de afzonderlijke bollen en je gaat de grootste inhoud delen door de kleinste dan ben je er nog niet.
Als je op deze manier rekent kom ik er op uit dat de inhoud van de zon ca 1300x groter is dan de aarde.
Maar de aarde past dan niet 1300x in de zon omdat er nu eenmaal ruimtes komen tussen alle wereldbolletjes in de zon.

CORRECTIE. BOL X 1 METER

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K

Antwoorden (6)

misschien bij beide de oppervlakte berekenen.
dus straal *straal * pi
en dan dan de oppervlakte van de zon delen door die van de aarde.

Toegevoegd op 29-04-2009 15:25:56
ik kom ongeveer uit op 141.61 keer dan

Toegevoegd op 29-04-2009 15:38:16
hey vragensteller lees mijn bron eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
r X r X Pi = de opp van een cirkel. Dus dat klopt niet denk ik.
Vorig gegeven antwoord is niet juist. Daar wordt gesproken over de diameter en oppervlakte van een circel. een bol is echter een heel ander verhaal, waar zeer gecompliceerde wiskundige formules bij komen kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel het volume van de zon (1.4122x10^27 m^3) door het volume van de aarde (1.0832x10^21 m^3)
Dan krijg je 1.3x10^6, of simpeler gezegd, 1.3 miljoen aardbollen passen in de zon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha
check die bron....
maar ja dit klopt wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als k=je mijn vraag goed leest zie je al dat je er dan nog niet bent ivm met de ruimtes die niet worden opgevuld. Tenminste dat is mijn mening en wil niet zeggen dat het goed is. Tevens kwam ik uit op 1300 ipv 1,3 miljoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
k=je moet gewoon zijn "je"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag is ook fout gesteld: eerst zeg je diameter bol x = 10 meter en diameter bol y = 109 meter, daarna zeg je: de diameter van de zon is 109x groter dan de aarde (waardoor bol x dus een diameter van 1 meter moet hebben, of de diabeter van bol y moet 1090 meter zijn). Factor 10 verschil kan een vreemde antwoorden veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm die 1300 van mij heb ik blijkbaar toch fout en moet 1,3 miljoen zijn zoals vermeld. Maar in die berekening zijn nog niet de niet opgevulde ruimstes meegenomen. Het zal dus lager moeten zijn dan die 1,3 miljoen.
Ik dacht dat de inhoud van een bol 4/3*pi*r^3 was...

Bol x heeft dan Inhoud = 4/3 * pi * 10^3

Bol y heeft dan Inhoud = 4/3 * pi * 109^3

Omdat alles hetzelfde is, kun je 4/3 en pi wegstrepen om de verhouding te vinden.

De verhouding is dan 109^3/10^3 = 1295 x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, dit is geen eenvoudig stukje wiskunde en je bent niet de eerste die deze vraag stelt. Kijk eens naar de links hieronder. Het is in het engels maar nog vrij duidelijke informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
RoepiRoepi geeft het juiste antwoord: (109/10)^3*pi/3sqrt2 (naar beneden afgerond) = 958 maximaal.

Toegevoegd op 29-04-2009 18:09:05
Als Y 109 m en X 1 m (en geen 10 m) is in diameter, komt er dus 958943 uit.