Hoe komt het dat sneeuw soms grijs/zwart wordt?

Op of langs autowegen zie je het vaak dat sneeuw een beetje grijs of zelfs zwart wordt.
De enige oorzaak die ik hiervoor kan bedenken is dat de banden zo zouden afgeven. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dat komt door uitlaatgassen.. De sneeuwkristallen nemen co2 op, en worden daardoor grijs/zwart.

Het kan ook komen door het vermengen met aarde (grond)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee! Dit is de eerste keer sinds ik lid ben, want ik zit de hele dag op internet. Op internet kon ik zo gauw niets vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle gegeven antwoorden op mijn vraag lijken me (op z'n minst grotendeels) goed. Eentje moet de winnaar zijn! ;)

Andere antwoorden (2)

het is inderdaad uitlaatgassen troep
ik ben ooit eens in Berlijn geweest tijdens de winter
nog voordat de muur was gevallen.

daar was het echt erg was
Die troep is net schuurpapier als het ingevroren is
ik heb een gat in mijn schoen gelopen toen.
de zool sleet zo hard dat mijn nieuwe schoenen binnen een week aan vervanging toe waren.
ik vermoed dat het van die trabantjes kwam met hun tweetakt motertjes.
14 jaar geleden
En opspattend straatvuil. Niet te vergeten: sneeuwvlokken vormen zich rond stofjes in de lucht. Als de sneeuw smelt of sublimeert, blijft het stof achter.