Hoe raakt de maag vol?

Voor school kreeg ik deze vraag voorgeschoteld en ben geen held in Biologie, kan iemand mij hierbij helpen? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Het beste antwoord

Als iedereen altijd door zou eten totdat de maag vol was, zou het overgewichtsprobleem nog veel groter zijn dan nu. Een volle maag is één van de signalen dat je genoeg gegeten hebt maar door voldoende vettigheid in je maaltijd wordt leptine aangemaakt, een hormoon dat een signaal aan de hersenen afgeeft dat er voldoende gegeten is.

Ook het hormoon insuline speelt een rol. Door veel geraffineerde koolhydraten te eten, zoals suikers, schiet de productie van insuline door, met een te lage bloedsuiker als gevolg. Daar krijg je een soort geeuwhonger van, die je met wat zoetigheid kunt 'oplossen'. Dit tussen aanhalingstekens omdat deze manier van jojo-en met je insuline natuurlijk overgewicht in de hand werkt.

Omdat we van overheidswege minder vet moesten eten is overgewicht en obesitas de afgelopen decennia flink gestegen en nog steeds aan het stijgen. Je hoeft helemaal niet zoveel vet te eten maar een flinke scheut goede olijfolie over je sla, wat vette vis en boter op je brood is beter voor je gezondheid dan te weinig vet. Ook de stoffen die in vet opgelost zijn spelen een rol bij de stofwisseling en dus ook bij honger- en verzadigd gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Leeg is de maag niet groter dan de hand van een volwassene. Maar omdat hij flexibel is kunnen we er toch een hele maaltijd in kwijt. Tijdens het eten rekt de maag steeds verder uit tot hij twee tot drie keer zo groot is worden.
In de maag zitten een soort 'sensoren' die via een zenuw aan de hersenen doorgeven dat je vol zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk zal de vraag heel simpel zijn; De maag is leeg of vol. Als je al 1 hapje van je boterham op hebt en hij zit in je maag, dan zit hij al vol, want leeg is hij niet.