Welke soorten planten kennen de meeste variatie in nakomelingen?

Bij eenslachtige bloemen bevinden zich óf stampers óf meeldraden in een bloem:
-eenhuizige planten dragen de planten óf mannelijke óf vrouwelijke bloemen
-tweehuizige planten dragen de planten zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen.

Bij tweeslachtige bloemen bevinden zich zowel stampers als meeldraden in een bloem.

Bij welke planten is de kans op maximale recombinatie van allelen in gameten het hoogst? Bij tweeslachtige, eenhuizige of bij tweehuizige? En waardoor komt dat?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Bij tweehuizige planten (mannelijke bloemen op een andere plant dan vrouwelijke bloemen).

Daar is namelijk de kans het grootst dat een vrouwelijke plant door stuifmeel, afkomstig van een grote hoeveelheid verschillende mannelijke planten wordt bevrucht. Vooral bij windbestuiving kunnen dat echt tientallen verschillende individuen zijn. Daardoor krijg je dan ook tientallen verschillende combinaties van genetisch materiaal, en navenant veel variatie. Overigens vermeldt ook de bron dat windbestuiving bij tweehuizige planten veel voorkomt.

De kans op zelfbestuiving (en dus minder genetische variatie) is groot bij tweeslachtige bloemen met bestuiving door insecten; bij veel planten is er een mechanisme om dit te voorkomen, namelijk het eerder rijp zijn van de meeldraden (proterandrie) of van de stampers (proterogynie); waardoor een bloem niet kan zelfbestuiven.