Zijn er speciale brillen voor mensen met nachtblindheid om films en tv te bekijken (zoals 3-D bril)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Men heeft geen speciale brillen nodig om naar de bioscoop te gaan.
In ons netvlies zitten er staafjes en kegeltjes. De kegeltjes zijn actief wanneer er licht is. Wanneer het nu donker is of wordt, dan nemen de staafjes het over. Deze overgang heeft wat tijd nodig. Anders is het wanneer de overgang van donker naar licht is. de kegeltjes nemen dan ponmiddelijk terug over. Daarom is het altijd goed waneer je in het donker loopt en men moet voorbij een lichtbron, dat je één oog bedekt. Hierdoor behoud je uw nachtzicht in het bedekte oog. Rood licht heeft geen invloed op het nachtzicht.

In de bioscoop komt er genoeg licht van het doek dat je kegeltjes blijven werken.
Zelf bij nachtopnames zal de regisseur er wel voor zorgen dat alles voldoende is belicht.
Brillen waarvan men zegt dat ze mensen met nachtblindheid beter laten zien is larie en appekool. Door het opzetten van een bril gaat er nog minder licht het netvlies bereiken. Sommige mensen hebben er wel baat bij , wanneer zij iets moeten doen in kunstlicht. Door de bril worden er dan bepaalde lichtgolven geblokkeerd waardoor je beter kun zien, of beter minder slecht kunt zien. Daarom gebruikt men geel licht op de autostrades of bij mistlampen. Deze brillen doen feitelijk hetzelfde. Zij laten alleen maar de lichtgolven binnen waardoor men het effekt krijgt van de gele lampen.
Waar deze lampen branden is het nachtzichtmechanisme niet in werking omdat het niet donker genoeg is.
Zelfs bij het bekijken van de volle maan op een pikdonkere plek zal het nachtzicht niet werken
Vele mensen denken dat ze nachtblind zijn maar dat is gewoon omdat ze niet goed kijken in het donker. De techniek om in het donker beter te zien, is niet om recht naar het onderwerp te kijken maar er naast te kijken. Dit heeft te maken dat de staafjes iets uit het midden van de focus liggen. Door nu naast het voorwerp te kijken gaat het weinige licht op de staafjes terecht komen.

Dus als je in de bioscoop, bij het bekijken van een film, niet te weinig, ziet dan is er wel iets anders aan de hand dan je nachtzicht. Zeker iets dat je niet kunt oplossen met brillen.
Robby BB

Toegevoegd na 5 minuten:
Correctie. Mijn laatste zin moet zijn
"Als je in de bioscoop, bij het bekijken van een film, te weinig ziet, dan is er wel iets anders aan de hand dan je nachtzicht. Zeker iets dat je niet kunt oplossen met brillen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!

Andere antwoorden (2)

High Contrast.
Overzetbrillen voor 's nachts autorijden.
Met hoogwaardige CRX-lenzen.

Overzetbrillen met contrastverhogende glazen worden o.a. gebruikt voor sportactiviteiten: vissport, golf en schietsport.
De oranje tinten zijn populair bij golfers.
De gele lens is uitermate geschikt voor het 's nachts autorijden
of bij bewolkt, regenachtig of mistig weer.

Je hebt ook mensen die de geel gekleurde glazen van hun bril permanent dragen om tv te kijken te rijden enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
min slaat nergens op dus compensatie+
Er bestaan speciale brillen, die het autorijden in het donker, verbeterd, dat zijn de brillen met de gele glazen, je kunt het proberen bij de tv, maar ik denk niet dat het effect heeft, omdat het licht in de woonkamer toch beter is dan op een dijk 's nachts, er is meer licht ook van de tv. Maar ga eens praten met de oogarts, wie weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
min slaat nergens op dus compensatie+