Is een enquete onder 200 respondenten uit 400.000 bezoekers representatief te noemen?

Voor werk / studie ga ik binnenkort naar een grote beurs in het buitenland. Als extraatje neem ik een kort vragenlijstje (4 vragen, ja/nee) mee. De beurs wordt naar schatting door zo'n 400.000 man bezocht, echter zullen die zeker niet allemaal langs onze stand komen. Ik was van plan zo'n 200 prints mee te nemen maar weet niet zeker of dat representatief is. Heeft iemand hier een uitspraak over?

Toegevoegd na 6 minuten:
Dank aan het moderatie-team voor de wijziging van de vraagstelling :)

Weet jij het antwoord?

/2500

Qua aantal wel. Je dekt 0,5% van het totaal aantal bezoekers van de beurs en misschien wel 5% van het aantal bezoekers van de stand. Maurice de Hond c.s. werken met lagere percentages. Maar zij zorgen er wel voor dat hun steekproef op een andere manier ook representatief is. Mannen-vrouwen, jong-oud, rijk-arm etc. Ik zou bij jouw enquête er in ieder geval voor zorgen dat je verspreid over de hele dag de vragen stelt omdathet ochtendpubliek meestal anders is dan het middagpubliek. Maak indien mogelijk ook een onderscheid tussen functies van de bezoekers.

Als er 400 000 bezoekers zijn dan ga je het beste resultaat hebben bij 400 000 enquêtes. Iedere persoon dat je minder ondervraagt wordt je enquete minder representatief. Zoals je zelf zegt gaan er geen 400000 voorbijkomen. Dan zal het afhangen welk geluk dat je hebt, bij welke mensen er gaan komen. Stel dat er van de 400000, 200000 zouden ja zeggen en 200000 nee. Van die 400000 zouden er 200 ondervraagd worden, dan heb je de kans dat er 200 ja zeggen. Dan concludeer je dat er 400000 zouden ja zeggen. Hetzelfde geld voor het nee antwoord. Dus ideaal zou dan zijn, dat er 100 ja en 100 nee zeggen. Daarmee heb je dan een 100% representatief antwoord. Hoeveel geluk ga je hebben dat dit gebeurd. Mij lijkt het onwaarschijnlijk. Komt er dan op neer, wat jij representatief vind of wat je normen en tolleranties zijn. Dus hier in dit geval is "Meer , beter" Robby BB

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100