Wanneer is iets nou wetenschappelijk bewezen?

Ik had hier een discussie over met een collega. Kan iemand mij een goede definitie geven wanneer iets wetenschappelijk bewezen is?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ter verduidelijking mijn collega vind een afstudeer onderzoek al als wetenschappelijk bewijs gelden. Ik denk zelf dat iets pas wetenschappelijk is bewezen als het is gepubliceerd in een peer review tijdschrift.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Wetenschappelijk bewijs bestaat uit waarnemingen die een hypothese of theorie bevestigen (verificatie) of ontkrachten (falsificatie). In werkelijkheid vallen geaccepteerde wetenschappelijke theorieën overigens niet bij het eerste tegenbewijs om. Dit wordt een paradigmaverandering genoemd.

Door middel van hypotheses en theorieën kunnen voorspellingen worden gedaan. Nieuwe waarnemingen zorgen voor nieuw bewijs, waardoor gecontroleerd kan worden of de voorspellingen kloppen. Nieuw bewijs zorgt er vaak voor, dat hypotheses en theorieën moeten worden aangepast.

In tegenstelling tot wiskundig bewijs geeft wetenschappelijk bewijs dus niet aan, of iets waar of onwaar is. Wetenschappelijke theorievorming leidt slechts tot werkbare modellen van de waargenomen werkelijkheid. De kracht van de wetenschappelijke benadering zit in de ontwikkeling van deze modellen, die door de eeuwen heen zo goed zijn geworden dat vrijwel alles wat objectief, of liever gezegd: inter-subjectief, waarneembaar is erdoor verklaard en voorspeld kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Helder en volledig. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind vooral de herhalingsfactor belangrijk. Als iemand anders hetzelfde onderzoek doet: komt er dan ook hetzelfde antwoord uit? Zie ook die paradigmaverandering. Een afstudeeronderzoek kan dus prima tot een wetenschappelijk bewijs leiden als er een hypothese bevestigd of ontkracht is maar liefst wel herhaalbaar dus. Een publicatie alleen gebeurt natuurlijk bij schokkendere bewijzen die opeens geleverd zijn. Een afstudeeronderzoek kan dus nog steeds prima een wetenschappelijk bewijs zijn, ook één van de vele voor één hypothese.

Andere antwoorden (1)

De wetenschap is gebaseerd op veronderstellingen, naar alle waarschijnlijkheid , het meest aannemelijke.

Maar de wetenschap kan geen absolute waarheid geven, dus in feite blijft je nog in het onzekere want ook de wetenschap kan geen absolute zekerheid garanderen