Blijft roest - ook binnenshuis - doorwerken indien je het niet behandeld? Een verroest object dat je mooi vind. Moet je dat speciaal behandelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.1K

Antwoorden (8)

Roest is de oxidatie van metalen. Dit scheikundige proces zal door blijven gaan, totdat alle mogelijke* metaal elementen zijn geoxideerd. Dus als je bedoelt blijft roest doorgaan met roesten, dan is dat zo ja.

*waarschijnlijk is het een evenwichtsreactie en zullen dus niet alle metaalelementen roesten.

Het is afhankelijk van het metaal van je mooie object en de luchtvochtigheid van je huis of je deze zou moeten beschermen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
roest roest niet en kan dus ook niet doorgaan met roesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel het metaal, goed opgemerkt..
Ja hoor het blijft doorwerken, het blijft doorroesten.

Maar je kan het perfect behandelen. ;-)

Er bestaat een product dat roest volledig isoleert, inpakt als het ware en is bovendien transparant. ;-)

Het is normaalgezien een ondergrond (een basis) voor verdere bewerkingen, maar je hoeft daarom die verdere bewerkingen niet uit te voeren.

Het blijft er mooi roestig uitzien, en als je het nadien vastneemt of aanraakt, blijven je handen proper. ;-)

http://www.rx5.nl/blik-p-2192.html?osCsid=1f056f8499b3c2751e5e08878b77574b
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, is dat dat spul dat je ook op roestplekken op je wagen kunt smeren om het verder roesten tegen te gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie hier volgende link ;-) http://www.rustbuster.nl/Caprotech/Caprotech_produkten.htm#Veel gestelde vragen:
er zijn soorten ijzer dat wel roestig bruin worden maar niet door roesten , dat is ijzer wat gegoten is
gezandstraald ijzer onbehandeld met verf word bruin zodra er maar vocht bij komt
ijzer van auto's of witgoed is dun gewalst plaatstaal en roest op kortere termijn door
ijzer van schepen roest door het zoute zeewater , maar dat duurt langer omdat de platen gewalst ijzer dikker zijn en schepen ook onderhouden worden met verf e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ijzer bestaat als element (Fe), maar niet als metaal wat in de handel is of waaruit iets gemaakt wordt. Waarschijnlijk bedoel je gelegeerd ijzer, maar dan spreken we over staal(soorten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb jaren gevaren en in transport gezeten , hoe of ijzer gemaakt word weet ik minder van,(alhoewel ik veel bij de hoogovens kwam ), als er mijn leven lang het proberen vrij houden van (door)roesten , dan zoek je een metaal waarmee dat niet of zo min mogelijk gebeurt , en roest is eigenlijk oxidatie van ijzer , dat maakt het ijzer dunner
tegenwoordig word er veel gewerkt met HARDOX dat is harder buigt niet zo gauw , word wel bruin roestig maar vreet niet in ,de vraag roest ijzer BINNEN door , ik probeer dit uit te leggen dat het degelijk wat is wildeley zegt aan het soort ijzer ligt, zet maar eens een conserven blik in een kast en vergeet het, na lange tijd zit er onderaan echt roest , ook binnen
Als de luchtvochtigheid in je huis meestal onder de 70 blijft en je keukenzout geen klont wordt roest het niet gauw verder. Is je huis vochtig dan blijft het inderdaad door roesten.
Het hangt ook van het gebruikte ijzer af; hoe meer verontreiniging van zwavel of fosfor er in zit hoe sterker de roestvorming. Heel zuiver staal roest zelfs buiten nauwelijks er komt dan alleen een dun laagje op en als de lucht niet te vuil is blijft het daarbij. Je kunt dus aan de conditie van wat je nu hebt al vaak beoordelen wat het in de toekomst gaat doen, als er schilfers op zitten is het meestal slecht staal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de hand van de beschrijving is het aannemelijk dat je een metalen voorwerp hebt wat in zekere mate verroest is door een andere omgeving dan die van je huis.
En nu wil je dat dit verrroestingsproces (roest = geoxideerd ijzer) gestaakt wordt, omdat anders de laag roest dikker wordt dan je mooi zou vinden.

De voorwaarden voor ijzerroest, namelijk zuurstof én water zijn aanwezig. Roesten, ofwel oxideren van ijzer met zuurstof, is immers een redox-reactie waarbij water nodig is om een medium te vormen om de elektronen tussen het ijzer en de zuurstof te transporteren.
Zuurstof is er altijd, echter in huis heerst normaal gesproken een te lage luchtvochtigheid om de oxidatie te doen voortzetten.

Je kunt om voor zekerheid te gaan eventueel het voorwerp lakken, je kunt dan kiezen voor een matte transparante lak. Zodoende is het voorwerp door de lak afgesloten van de buitenwereld en kan er dus bijna geen zuurstof of vocht meer bij het ijzer terecht komen om te gaan reageren.

Een ander bijkomend voordeel van lakken is dat de roest dan niet meer afgeeft op je handen als je het aanraakt.

Bedenk wel dat door de lak de kleur van de roest een stuk donkerder wordt, het licht gaat er anders op reflecteren, minder diffuus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het gaat om klemmen waarmee rail van een spoorweg werd vastgehouden op de bielsen. De spoorlijn is inmiddels vernieuwd. Ik vind die klemmen inspirerend. Sommige liggen nog in de tuin, sommige heb ik naar binnen gehaald. Ze zijn nog niet aan het schilferen, maar ik dacht dat ik ze wellicht zou moeten behandelen. Maar een glinster-effect streef ik totaal niet na. Ik vind ze zo mat juist mooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De massiefheid van deze blokken staal is zodanig dat je niets te vrezen hebt, die zijn eeuwen later nog te herkennen, zelfs als je buiten laat liggen. Iets van zeer dun plaatstaat is een ander verhaal natuurlijk, dat is in een paar jaar weg, zoals een buiten gelaten barbecue. Binnen hoef je er echt niets aan te doen. Mooi dat je van dit soort voorwerpen houd die tot de verbeelding spreken!
Ik fietste gisteren nog door het land bij mij in de buurt en vermoed het bestaan van een oude tramlijn op een dijkje waar een fietspad omheen slingerd. Het zou zo leuk zijn als er maar een heel klein stukje van die geschiedenis bewaard was gebleven door een minuscuul stukje spoor wat was blijven liggen. Maar al het ijzer is natuurlijk opgehaald en hergebruikt. Bij een wieland staan 4 bielsen die als staanders van een hek dienen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je moet er voor open staan en geluk hebben. Ik heb heel wat klemmen gevonden, maar er waren ook lieden die ze meenamen puur voor het ijzer. Ik heb ook foto's gemaakt van de rails nadat die klemmen dus verwijderd waren. Ongelofelijk hoe die rails dan in alle bochten wringt, vrij van enige controle van honderden 'handjes' die haar tientallen jaren in het gareel hebben gehouden. Maar het bestaan van zo'n tramlijn is toch na te gaan? Dmv oude plattegronden en foto's. En inderdaad door stille getuigen, zoals die bielsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oude foto's en plattegronden erover vinden valt niet mee, ik heb kortgeleden een site gevonden waar je in heel Nederland volledig kon zoeken op plaat en jaartal en je waanzinnig kon inzoomen op oude kaarten, maar kan het helaas nergens meer vinden... toch niet opgeslagen in mijn bookmarks/favorieten. Dacht het zelfs op GV gelezen te hebben, maar ben er nu al 3 kwartier op zoek naar en geef het even op ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na wat doorzoeken ben ik toch achter de nodige informatie gekomen! En wat blijkt, het tracé van 1 van de 3 stoomtramlijnen heeft zelfs door een parkje van mijn oude woonwijkje gelopen. Bovendien heb ik alle stationnetjes in de omgeving gelocaliseerd, waarbij ik alle gebouwen die nog overeind staan vond, en dat zijn ze tot zover ik kan nagaan allen op één na (Station Westwoud werd gesloopt).
Ze staan nu op rare plekken in het landschap en meestal slecht van de weg te zien. Maar op alle zijn de oorspronkelijke stationsnamen hersteld, en bij sommige is zelfs de inrichting en het meubilair nog gedeeltelijk in tact. Hier en daar (je moet vreselijk goed zoeken op Google Maps) zijn er van bovenaf nog minispoorbruggetjes te zien, sommige gefotografeerd door geïnteresseerden. Ik zat meteen naar die klemmen te zoeken, maar daar moet ik een keer met een metaaldetector op pad... Dat ga ik zeker een keertje op een mooie dag doen! :)
Bedankt voor de inspiratie! De interesse voor trienen en het spoor huist nog steeds in de familie.. :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geraadpleegde sites: http://www.poldersporen.nl/ZK/index.html
http://watwaswaar.nl/#Su-fI-4-1-1v-1
http://maps.google.nl/
roest blijft door gaan tot er niks anders dan gruis overblijft om het tebehouden zonder roest kun je Elektrolyse overwegen dat haalt de roest weg
en het daarna in de blanke lak zetten om eventueel roesten weer tegen tegaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roest is het roodbruine materiaal dat ontstaat wanneer ijzer reageert met zuurstof in de aanwezigheid van water. Het is een mengeling van ijzeroxide en hydroxylgroepen. Roesten is de veelgebruikte term voor een vorm van corrosie van ijzerhoudende materialen zoals staal.
De chemische formule van roest is Fe2O3.
IJzer wordt in natuurlijke staat gevonden als ijzeroxide. Metaalvormig ijzer heeft de neiging naar deze staat terug te keren wanneer het blootgesteld wordt aan lucht (zuurstof) en WATER. Deze corrosie is te wijten aan de oxidatiereactie die plaatsvindt wanneer ijzermetaal terugkeert naar een energetische voorkeurstoestand.
Corrosie gaat sneller in zeewater door de hogere concentratie aan natriumchloride-ionen, waardoor de oplossing beter geleidt. Roesten kan ook versneld worden door zuren, en vertraagd door basen.

Uit bovenstaande mag je afleiden dat ijzerhoudend metaal in een droge omgeving zoals in een normaal verwarmd huis niet door blijft roesten.
Als je helemaal zeker wilt zijn zou je het kunnen behandelen met een transparante matte lak (vernis). Daarmee sluit je het metaal niet alleen af van vocht, maar ook van zuurstof uit de lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men heeft ontdekt dat roest ZELF ijzer(metaal) van het oppervlak naar de buitenkant transporteert, waar het in contact komt met zuurstof.
daarbij spelen water (damp) vooral zure dampen eenversterkende factor.
Roest vreet dus in principe door tot alle metaal omgezet is in roest.
Dus is roesten van ijzer een ander proces dan oppervlaktecorrosie.
Bij bv, zink , aluminium , lood en veel andere metalen die aan de lucht corroderen, "roest" de bovenlaag en sluit daarmee de toegang van zuurstof tot het metaal af.

Bij aluminium kun je versneld een soortgelijk effect laten zien als er bij ijzer gebeurt, door een druppel kwik op een aangekrast stuk aluminium te laten vallen.
Omdat het kwik na het oxideren van het aluminium weer nieuw aluminium oplost vreet de zuurstof zeer snel een heel stuk aluminium op.

DEZE PROEF DIENT ALLEEN DOOR KUNDIGE LIEDEN IN EEN ZUURKAST UITGEVOERD TE WORDEN.

Toegevoegd na 7 minuten:
Licht aangeroest ijzer kan men om esthetische redenen met een goed afsluitende zuurstofvrije lak volledig afdekken, waarbij ook het roest zelf volledig doortrokken moet zijn met de lak.
Dan stopt het proces.

Om bovenstaande redenen moet men roest dan ook volledig verwijderen om het metaal (van een auto bv.)
te beschermen tegen verder roesten en daarna met een galvaniserende spray oid behandelen alvorens het te verven/spuiten/lakken, anders vreet het roest na korte tijd weer verder.
Meestal is er dan al sprake van een doorroesten en haalt het ijzer via de achterkant van de plaat zuurstof.
Door de volumevermeerdering breekt van op den duur de lak op de gespoten plek en kun je weer van voren af aan beginnen.