Waarom kookt water sneller op een bergtop?

Wat is van invloed op het kookpunt van water?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

koken is het door de hele vloeistof verdampen van deze vloeistof. Hiervoor moet het kookpunt bereikt worden. Dit word oa bepaald door de druk op een vloeistof. Op een bergtop is de luchtdruk lager, waardoor de temp van koken verlaagd wordt.

Een snelkook pan gebruikt dit principe heel handig: De druk in de pan wordt verhoogd en het water kookt op een hogere temperatuur: Door de hogere hitte is je eten eerder gaar,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De druk is lager, dan ook de kooktemperatuur lager...

Als de druk NUL zou zijn, zou water spontaan koken...

De druk is van invloed op de kooktemperatuur en de chemische gesteldheid van de vloeistof is van invloed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De juiste antwoorden zijn hierboven al gegeven, toch wil ik graag toevoegen dat het hele gedoe van telkens die berg op met je potje met water de balans weer naar de andere kant doet overslaan.

Voor praktische situaties, althans
14 jaar geleden
Het 'omgekeerde' gebeurt trouwens in het koelwatersysteem van een automotor. Hier heerst een druk die hoger is als de omgeving. Deze vloeistof kookt pas bij ca. 120 graden.