Hoe zou de wereld er uit zien zonder vuur?

Het is natuurlijk voor ons onvoorstelbaar, dat er geen verbranding zou bestaan, maar stel dat het op aarde gewoon niet bestond!
Dat we ons voedsel niet zouden kunnen koken of bakken.
Dat we onze huizen niet zouden kunnen warm stoken met een c.v. ketel, we zouden ons afval niet meer kunnen verbranden!
En we zouden geen verbrandings motors meer hebben zoals de meeste auto's , machine's. vliegtuigen enz.
Wel zouden we dan electriciteit en atoomkracht hebben, teminste als dat zonder vuur ooit uitgevonden zou zijn.
Ook dat is maar de vraag.

Toegevoegd na 23 minuten:
De mensachtige en de oermensen hebben het heel lang zonder vuur moeten doen, het kan dus wel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Vuur is één van de dingen die ons gemaakt heeft wie wij nu zijn. Als vuur niet bestaan had, had de mens als diersoort het hoogstwaarschijnlijk niet zover gebracht als nu het geval is.

Het is waarschijnlijk omdat we ons vlees koken dat we in staat zijn geweest om zulke energie-intensieve hersenen te ontwikkelen. Het is vuur dat de vroege mens beschermd heeft tegen andere jagers in het dierenrijk. Het is dankzij vuur dat we klei hebben kunnen omzetten in harde bouwmaterialen om stevige, duurzame woningen te bouwen, waardoor het mogelijk werd om je te vestigen.

Als je het gaat hebben over dingen die de mens gevormd hebben, is vuur één van de belangrijkste zaken, samen met dingen als landbouw, en het wiel.

Maar het is ook vuur dat middels bosbranden zorgt voor hernieuwde ruimte voor nieuwe, jonge planten en bomen om te groeien. Zonder vuur zouden oude, afgestorven bomen pas ruimte maken voor nieuwe wanneer ze omwaaien of op een andere manier omvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond jouw antwoord het meest complete antwoord.

Andere antwoorden (16)

Voornamelijk koud en donker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat wij zonder vuur nog zouden leven als de mensapen nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat zonder vuur de aarde helemaal niet zou bestaan.
Vulkanisme gaat gepaard met vuur.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vulkanisme is een gevolg van nucleaire reacties in de aardkern. Hier is vuur niet voor nodig.
AWM
14 jaar geleden
Dat kan wel zijn, maar zodra het aardoppervlakte bereikt heb je een hoop vuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's een gevolg van vulkanisme, maar vulkanisme zou in principe prima z'n ding kunnen doen zonder dat gevolg, als de oorzaak onveranderd blijft. Dan heb je gewoon gloeiende lava dat zich tussen wat bomen door maneuvreert, maar die bomen vliegen dan voor de verandering níet in de fik. Het zou in elk geval een stuk minder cinematisch zijn, dat wel.
AWM
14 jaar geleden
Oké, daarin wil ik wel met je mee gaan. Maar alleen zonder zuurstof zouden de bomen niet in de fik vliegen. En zonder zuurstof waren die bomen er helemaal niet geweest. En wij ook niet.
Onze spijsvertering is gebaseerd op verbranding.
Als het proces van oxidatie (want vuur is niets anders dan oxidatie) niet zou bestaan, dan zouden wij ook niet bestaan.

Oftewel dan is er van zien geen sprake. Althans niet door mensenogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vuur is oxidatie, oxidatie is nog geen vuur. Onze inwendige verbranding gaat zonder vuur, gelukkig wel.
Woest en ledig. Zonder verbranding heeft het geen nut te ademen. Je kunt dan tenslotte niets met de ingeademde zuurstof, en ook ons eten is niet te verteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een primitief soort stenen tijdperk technologie lijkt me het hoogst haalbare zonder beheersing van het vuur.
Je kunt wel vrij eenvoudig wat statische elektriciteit opwekken, maar zonder metalen geleiders kan je daar ook niet veel mee.
Nee, laat deze beker maar aan mij voorbij gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder vuur was er de wereld niet... Want het zou betekenen dat er geen zuurstof was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vuur is er altijd al geweest, echter het moment dat de mens het leerde gebruiken is crusiaal geweest. Het verveelde bij deze vraag is dat zelfs natuurvolken die ze heel af en toe nog ontdekken beschikken over vuur. We kunnen dit dus niet bepalen. Eten lijkt mij in iedergeval smaakloos en zaken als vlees ook gevaarlijk om te eten. En we zouden door de barre omstandigheden een stuk vroeger dood gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof echt NIET dat de mensen van vroeger zonder vuur hebben geleefd, alleen al vanwege de warmte ervan voor de op sommige plaatsen erg koude nachten. En om hunzelf en hun dieren te beschermen tegen de roofdieren.

We kunnen gewoon niet zonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens heeft niet altijd vuur gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spijt me, ik geloof dat niet. Ik weet het, ik ben gigantisch eigenwijs ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leer je hier dan nog wel wat als je niets gelooft?
Ik zeg het niet om je af te katten hoor, ik respecteer je volhoudendheid, Ik denk/ voel dat je een heel rustig vrouwtje bent met een lief karakter en een grote regelmaat in het leven, veel thuis, waarschijnlijk lees je veel, je houdt van rustige muziek en vrolijke bloeiende plantjes die je blij maken, je stap om hier op g.v. mee te doen is voor jou een grote stap geweest, soms heb je er spijt van, maar je bent te nieuwsgierig naar het leven om er mee te stoppen, sorry dat ik dat ineens zo vertel, maar dit voelde ik ineens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik zit hier niet om te leren over het geloof eigenlijk, maar geef wel antwoord op de dingen, maar dan vanuit mijn geloof. Dat is voor mij wel belangrijk. Bedankt dat je mij respecteert, ik respecteer ook iedereen. Maar ik gewoon geloof niet alles.
Sommige dingen wat je zegt over mij kloppen wel, maar ik ben eigenlijk heel druk met werk en met familie en allerlei dingen. En ja ik ben ook wel nieuwsgierig naar een ander zijn mening. Lezen doe ik eigenlijk niet veel, maar zou het wel willen. Geen tijd. Voor het slapen gaan lees ik vaak wel uit de Bijbel, maar val dan ook zo in slaap. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En een van de redenen dat ik op GV zit is om andere mensen te helpen, en omdat ik het leuk vind om te antwoorden. En om vragen te stellen. En ik ben ook vel handige tips tegen gekomen waar ik echt wat mee kan.
Ben er zelf ook wijzer van geworden.
De dieren doen het nog steeds zonder vuur.
We zouden niet kaal zijn geweest. Dus hebben we een vacht die ons tegen de kou kan beschermen.
Onze maag zou een stuk sterker zijn geweest om al dat rauwe voedsel te kunnen verteren.

Ik denk dat vuur toch wel het meest primitieve is geweest die ons heeft verder geholpen. Het lijkt me een onmogelijke taak om de wereld voor te stellen als er heel veel jaren geleden niet vuur is ontdekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet weten. Maar ooit was er een tijd dat mensen geen vuur konden maken. Een bekende socioloog heeft daar een boek over geschreven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Prof.dr. J. Goudsblom schreef een boek getiteld 'Vuur en beschaving'. Deze Amsterdamse hoogleraar sociologie heeft in zijn werk gewezen op het grote belang van vuurbeheersing voor de ontwikkeling van de menselijke beschaving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, je hebt alle conseqenties al beschreven maar als ik denk aan een wereld zonder vuur denk ik aan een wereld zonder licht en dat lijkt me verschrikkelijk, dus die wereld moet er vooral erg donker hebben uitgezien en koud heel koud, dus de wereld zonder vuur lijkt me zeer onleefbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een wereld zonder vuur is een wereld waar de mens niet over de hele aardbol rondt loopt, een wereld waar de mens op warme plekjes leeft en geen overbevolking ken een wereld zonder toren hoge huizen en weinig gereedschap dus erg beperkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder vuur hadden we misschien alleen in de tropen kunnen leven als apen.Maar door vuur kunnen we ons eten koken.Metaal smelten voor onze autos en bakstenen bakken voor onze huizen.Dus stel je voor wat je kunt doen als er geen vuur was.Zo ongeveer voor alles wat we hebben gemaakt, is vuur gebruikt. en wat je zei over elektriciteit en atoomkracht, ook daar is vuur voor nodig.Het koper voor de kabels moet ook door vuur gesmolten worden.Het beton voor de centrale is ooit kalkzandsteen geweest dat in een oven ook tot cement werd gevormd.ja echt alles wat we hebben is vuur voor nodig geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder vuur, ook geen vurig argument?

Zonder vuur. Lijkt me onmogelijk. Maar stel (geen gas stel in ieder geval).

Zonder vuur, geen goden. Ontstaat de wereld dus niet, want de hel heeft nou eenmaal ooit - zo gaat het verhaal - vlamgevat door hetgeen we nu geloof ik vuur noemen.

Zonder vuur, geen aarde. Terra noster zou in elkaar zakken. Geen vuur op de wereld, geen bliksem, geen vulkaanuitbarsting. Geen kans voor eencelligen om tot evolutie over te gaan - geen vonk energie voor toch?

Zonder vuur, geen electriciteitsleer. Het leren opwekken, gebruiken en beheersen van stroom moet haast wel zoveel tijd hebben gekost dat de eerste ontdekkers hiervan vrijwel zeker sowieso 's nachts zijn doorgegaan met hun onderzoekingen. En dat kan natuurlijk alleen bij kaarlicht - wat een vlam vereist.

Zonder vuur, geen atoomkracht. Koud, ijskoud, multikoud, megakoud, ultrakoud, hyperkoud, ultrakoud. Absoluut nul punterig koud: dan beweegt een atoom niet meer, dus is er van kracht ook geen sprake.

Zonder vuur, geen vuurwapen. Dat dan weer wel. Maar verder krijg ik bij een voorstelling van de wereld zonder vuur vooral de rillingen op mijn lichaam. Zo onrealistisch.