Het is een wijdverbreid misverstand dat er slechts even één knal (of hooguit een dubbele knal) opgewekt wordt, namelijk tijdens de overgang van langzamer dan het geluid vliegen naar sneller dan het geluid vliegen.
In werkelijkheid is er sprake van een voortdurend achter het sneller dan het geluid vliegende vliegtuig meegesleepte “kegel” van geluid, een soort onzichtbare frietzak of oubliehoorn, die door de waarnemer op de grond gehoord wordt als een korte knal op het moment dat die onzichtbare kegel langs zijn oren passeert.
Dit is mijn vrije vertaling van de Engelse tekst “It is a common misconception that only one boom is generated during the subsonic to supersonic transition, rather, the boom is continuous along the boom carpet for the entire supersonic flight”, die te lezen staat in http://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_boom#Perception_and_noise .
En dit is een van de belangrijkste nadelen van de Concorde en het supersonisch vliegen in het algemeen: om reden van de enorme verstoring van het menselijk (en dierlijk) leven op het land wordt regelmatig sneller dan het geluid vliegen alleen aanvaardbaar geacht boven de open zee of vrijwel onbewoond land.
Als je de geluidsoverlast kwijt zou zijn zodra je sneller dan het geluid ging vliegen, dan had men gewoon af kunnen spreken om dat doorbreken van de geluidsbarrière steeds even op een gunstige plaats te doen.
Van de vier jaar geleden op http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/191975/straaljager-geluidsbariere-gaat-hoor-knal gegeven antwoorden zijn het eerste (van Rekojeht) en het laatste (van kleinehenkie) fout, en de antwoorden van gvrox, viridiflavus, klaas1952, Bottcher zijn goed.
De waarnemer op de grond hoort ineens op één moment zowel het geluid dat het vliegtuig maakte toen het recht boven hem vloog, als ook het geluid dat het vliegtuig maakte toen het honderd meter verder gevlogen was (het vliegtuig vliegt hoog en het is dus al lang voorbij de waarnemer op het moment dat hij het geluid voor het eerst kan horen – en op dat éne moment komt ineens een heleboel geluid tegelijk bij zijn oor aan), als ook het geluid dat het vliegtuig aan het maken was toen het nog niet over de waarnemer was heengevlogen.
Het vliegt zo snel dat je het niet kunt horen aankomen, maar je krijgt ineens alsnog ál dat achterstallige geluid tegelijk bij jouw oor.