Hoe verdun je azijn?

Ik moet voor een OPO azijn zodanig verdunnen dat het met maximaal 10 ml Natronloog reageert.
De Vraag is hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

10 ml natriumhydroxide 0,1 Normaal bevat 1 milliequivalent natriumhydroxide en zal reageren met 1 milliequivalent of millimol azijnzuur. Dat is 60 milligram azijnzuur. 15% azijnzuur oftewel 150 g/L

Dat wil dus zeggen daarvan heb je:

60/150 ml = 0,4 ml nodig.

Welke verdunning je ook neemt, er mag van de oorspronkelijke oplossing maximaal 0,4 ml aanwezig zijn. Alles hangt dus af van het totale volume dat je wil bereiken. In principe zou dat een kwestie kunnen zijn van 0,4 ml azijn en aanlengen tot 'zoveel je wilt'.

Moest je geen pipet van 0,4 ml voor handen hebben moet je natuurlijk wel gaan verdunnen. Stel je hebt wel een pipet van 1 ml en je lengt dat aan tot 100 ml dan mag je van die 100 ml maar 40 ml gebruiken.
2 ml aanlengen tot 100 ml maakt 20 ml, enz...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Azijn verdun je gewoon met water.
Als je wilt weten met hoeveel water zul je toch wat meer gegevens moeten hebben.
B.v. hoe sterk die natronloog is. Hoe sterk je azijn nu is. Hoeveel verdund azijn je wilt hebben etc.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We hebben 0.1 M natronloog en je moet het verdunnen met schoonmaakazijn. Dat bestaat voor 15 % uit azijnzuur