als een tv een zwart beeld uitzendt is het beeld donkerder dan als de tv uitstaat, heb energie nodig hebt om zwart uit te zenden?

Zwart is het ontbreken van licht, het ontbreken van energie, toch heb je energie nodig om een beeldbuis zwart beeld te laten tonen.....

Een beeldbuis zonder energie is grijs, als je de beeldbuis aanzet en een zwart beeld wilt projecteren is de beeldbuis donkerder dan als hij uit staat....hoe wordt de energie ingezet?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Andere antwoorden (4)

Ja, want de backlight staat altijd aan als het zwart uit zend
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja. zolang de televisie aan is verbruikt zij stroom :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is afhankelijk van wat voor tv je hebt:

Conventionele beeldbuis: Ja er wordt minder energieverbruikt want de catrhodestraal hoeft geen enegie op het fluoriserende raster te "schijnen"

LCD-TV: Nee verbruikt niet minder energie. De backlightlamp brand namenlijk altijd

Plasma TV: Ja er wordt energie verbruikt. Aangezien een plasma is opgebouwd uit duizenden "kleie TL-buisjes" zullen die op de donkere plekken niet schijnen.

Dit is ook de verklaring waarom een LCD-TV een constant energieverbruik heeft en een Plasma TV niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoi, is dat een feit wat je vermeld? Heb je het wel eens geprobeerd? Ik denk nl dat het niet zo is.
Als je een uitzending hebt waar zwarte delen inzitten dan LIJKT het alsof de donkere delen zwarter zijn omdat je meer contrast hebt. maw je zie op andere plekken op de beeldbuis wel licht, dus lijken de plekken waar geen licht is donkerder.
Als je filmt met een camera met de dop op de lens en je speelt dut af op de TV dan zou je volgens mij geen verschil moeten zien. Vergelijk het met een bioscoopscherm. Deze is wit, maar als je een film kijkt zie je toch zwarte beelden in de film. Dit komt gewoon omdat op die plek op het filmdoek geen licht wordt geschenen. Maar het doek kan natuurlijk nooit donkerder worden dan het is.
Correctie:
"Plasma TV: Ja er wordt energie verbruikt."

moet zijn:

Plasma TV: Ja er wordt minder energie verbruikt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry maar dat het beeld zwarter is als ie aanstaat dan wanneer ie aan staat lijkt mij kul.
Volgens mij lijkt dat zo omdat de weerspiegeling van het omgevingslicht misschien meer opvalt als de tv uit staat.