Hoe zijn de eilanden boven Duitsland & Nederland ontstaan?

Toegevoegd na 12 minuten:
Al meer gevonden:
Gedurende de laatste ijstijd, die ongeveer 12.000 jaar geleden eindigde, lag de zeespiegel ongeveer zestig meter onder het huidige niveau. Door het smelten van de ijskappen steeg de zeespiegel en overspoelde het water de grotendeels drooggevallen Noordzee. De huidige kustlijn werd ongeveer 7000 jaar geleden bereikt. Door eb- en vloedwerking werden grote hoeveelheden zand naar de kust getransporteerd. Dit zand hoopte zich op bij rotsen en achter begroeiing.

Er ontstond een grote en aaneengesloten duinenrij die zich uitstrekte van het hedendaagse België tot de monding van Elbe, bij waar nu Hamburg ligt.

Rond het begin van de jaartelling verminderde de stijging van de zeespiegel. De zee had echter al bressen geslagen in de duinenrij en het erachter gelegen lagere land omgevormd tot de huidige waddenvlakte. De steeds maar heen en weer gaande getijdenstromingen sleten hier geulen in uit en op die manier ontstonden de Waddeneilanden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waddeneiland#Ontstaansgeschiedenis

Deze vraag is trouwens door mijn dochter gesteld

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Dat is aangeslibt sediment... Door de jaren heen ontstaan en ze lopen net als zandduinen over het land, langzaam en zeker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de Waddeneilanden zijn eigenlijk grote zandbanken... zo hoog geworden at ze - normaal gesproken- bij vloed niet onderlopen....

ze zijn ontstaan door aangeslibd en opgewaaid zand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot zand duinen opgestoven zandbanken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zand waarover iets stroomt heeft de neiging ribbels te vormen. Je ziet dat in de duinen, waar ribbels ontstaan als er een tijdlang een fikse wind uit dezelfde richting staat. Die ribbels bewegen. Als je de moed hebt tijdens een herfststorm (met droog weer) naar het strand te gaan, kun je die ribbels langzaam zien lopen.

De duinen zelf zijn in feite ook zandribbels.

In de Sahara heb je grote, wandelende duinen - in feite zijn ook dat bewegende zandribbels.

In water gebeurt hetzelfde. Ook dat zie je op het strand, vooral wanneer het eb wordt is dat duidelijk, maar ook het eerste stuk zand dat onder water staat heeft ribbels.

In het Waddengebied is voldoende zand, een voldoende groot ondiep gebied, en een voldoende sterke stroming die continu dezelfde kant op staat, om hetzelfde effect te geven - maar dan op een veel grotere schaal.

De Waddeneilanden zijn dus in feite een soort zandribbels, of vlakke zandduinen, die bewegen door de invloed van de waterstroming en de wind.

Nu vonden de eilandbewoners het niet zo fijn dat hun eiland onder hun dorp vandaan liep. Die doen er dus alles aan om de eilanden op hun plaats te houden. Zouden ze dat niet doen, dan zou elk eiland aan de westkust afkalven, en aan de oostkust aangroeien, en daarmee langzaam naar het oosten schuiven.

Als Texel ver genoeg zou zijn opgeschoven, zou er boven Den Helder een nieuw eiland ontstaan. Of, als een deel van Texel stevig genoeg zou zijn, zou zich een deel van het eiland afsnoeren, waarna het overgebleven deel zou aangroeien, waarna het proces zich zou herhalen.

Waddeneilanden in hun natuurlijke vorm zouden dus bestaan uit naar het oosten wandelende eilanden, die zich soms in tweeën zouden splitsen, en zich soms (als de achterste sneller wandelt dan de voorste) zouden samenvoegen tot één groter eiland.
Cryofiel
14 jaar geleden
Zoals ook door cryofiel aangegeven: Deze ontstaan door de werking van zand en water.

Dit gaat nu ook nog door: Net ten zuiden van Texel wordt een nieuw eiland gevormd, lokkal de razende bol genoemd, welke langzaam elkjaar dichterbij Texel komt, en op een gegeven moment gewoon tegen Texel aan kom te liggen. Een mooie uitleg staat in de bron.

Dit soort zandplaten kunnen op een gegeven moment zo dicht onder het water oppervlak liggen, dat er stukken zijn die alleen nog maar bij extreme vloed overspoelt worden. drijfhout ed hopen zit op dit soort plekken op, en bieden een leefomgeving voor zouminnende planten, zoals zeekraal. Dit stabiliseert het zand. En tijdens droge dagen, als het zand op de rest van de plaat uitdroogt, vangt het zeekraal zand uit de wind op, en de plaat wordt lokaal weer iets hoger.

De volgende fase is het aankomen van duingras. Dit gras kan tegen een zeer sterke aanzetting van zand overleven. Sterker nog, het heeft een minimum van 10cm zand aanwas per jaar nodig. Als de zandplaat permanent droog blijft (De zee komt op bepaalde plekken dus niet meer over het zand heen) dan kan duingras voor zeer snelle hoogtegroei zorgen. De plaat wordt dan zo hoog, dat het regenwater dat valt, als een 'zoetwaterbel' in het midden blijft hangen, en niet meer mengt met het zoute zeewater. Het drijft als het ware op het zoute water. Zodra dit gebeurt, kunnen andere planten, zoals berken en diverse kruiden zich vestigen, en voila, een eiland is geboren.