Waarom heeft de amplitude geen invloed op de slingertijd?

Ik moet voor natuurkunde een verslag maken en daar wordt dus die vraag ingesteld ik ben er al 2 uur mee bezig om hierop het antwoord te vinden, zonder resultaat. Dus ik vroeg me af zou iemand mij misschien kunnen helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk eens hoe de amplitude in de formules voor een slinger verwerkt is. Misschien helpt dat je op weg.

Antwoorden (2)

Je kent waarschijnlijk de formule voor de slingertijd, T = wortel(l/g) / 2 pi.
De slingertijd is dus niet afhankelijk van de amplitude, omdat de amplitude NIET in deze formule voorkomt.
Het is zo simpel dat je er niet op komt.
Reddie
10 jaar geleden
rose
10 jaar geleden
De vraag lijkt mij juist waarom de amplitude niet in de formule voorkomt. Dit is geen verklaring maar een bevestiging van dat feit.
Reddie
10 jaar geleden
@rose, je kunt de slingertijd wiskundig afleiden. Dan blijkt dat de amplitude er niet in voorkomt.
Maar als je op een examen deze vraag tegenkomt kun je dit simpele antwoord geven. Anders zullen ze naar de afleiding vragen, en niet deze vraag stellen.
Dat kan alleen maar, als de het gewicht aan het uiteinde van de slinger sneller beweegt; er wordt immers een grotere weg ( amplitude) afgelegd. En dat is ook zo, omdat de kracht die op het gewicht wordt uitgeoefend groter is. je weet (hoop ik) dat je de zwaartekracht in dit geval moet ontbinden in twee vectoren: één in de richting van de raaklijn aan de slingercirkel, de ander loodrecht erop. Het is de eerste vector die de drijvende kracht van de beweging is; de andere probeert alleen maar (tevergeefs) de slinger langer te maken. Bij grotere amplitude (en dus grotere uitwijkingshoek) is die drijvende kracht groter , waardoor de snelheid groter is.
En dat alles leidt tot de formule voor de slingertijd waar inderdaad de amplitude niet in voorkomt.